Att köpa flygplan är svårt.

"Saab underkänner Norges motiv till att tacka nej till stridsflygplanet Jas Gripen. Norrmännens bedömning bygger på felaktig information, säger Saabs vd Åke Svensson.


- Vi kan bara konstatera att den analys de har gjort är inte, enligt vår bedömning, möjlig att göra på de data som man har haft på Gripen.

Menar ni att norrmännen har gjort sina beräkningar och sin bedömning på felaktiga grunder?

- Vi bedömer att det är stor risk att det är så. Eftersom vi vet hur svårt det är att göra de här analyserna."


Så skriver SR och Ekot. Och försvarsminister Tolgfors trodde också att norrmännen har räknat fel. Igår köpte jag mjölk på Netto. Tjejen i kassan slog in ett paket för mycket. Det påpekade jag för henne. Hon hade dragit dubbelt. Hon bad om ursäkt. Rar tös. Så redde vi ut det hela. Såna rara töser skulle dom ha både i Sverige och Norge när dom handlar med flygplan. Såna som kan reda ut sina felräkningar. Jag kanske ska tipsa min privata arbetsförmedling om henne så kan som skicka henne till Tolgfors och Saab-Åke för att reda ut grejer. Och när hon får det jobbet blir det ett nytt ledigt på Netto och jag kan med mitt tips bidra till vårt nätverk och min privata arbetsförmedling kan håva in stålar för fixade jobb hos både regering, försvarsmakt och Netto.

Fel kan ju vem som helst göra. När politiker gör det, är det så mycket prestige i det hela, den här kassatjejen är befriad från sånt. Bara man rättar sina misstag och tar ut rätt pris för både mjölk och flygplan löser sig det mesta och så kan man gå vidare i livet.

Undrar om kassatjejen kan norska? Ska fråga det i helgen.

Jag tror att den svensknorska flygplanshärvan beror på språkförbistring. Och i detta fall till norrmännens fördel. Norrmännen kan bättre svenska. Svennarna vill ju inte inte prata svenska ens i EU-parlamentet, inget land där kräver så lite tolkhjälp som svennarna. Svennarna kan engelska. Skitbra engelska. "Fuck your suckin´ asshole maaan!" vräker dom ur sig till sina europeiska kolleger så där bara rakt av. Men norskan är det värre med. Norrmännen däremot pratar gärna svenska med svennar, eller åtminstone förstår dom vilka siffror Saab-Åke och Tolgfors nämner.
 
"Norrmännens bedömning bygger på felaktig information, säger Saabs vd Åke Svensson." Vem fan har gett dom den informationen om inte Saab-Åke, säljaren? Då finns visserligen risken att man från norskt håll har missförstått, men frågan som alla pedagogutbiladare ställer under grundkursen är om felet vid missinriktad information beror på sändaren eller mottagaren. Sändaren bör också kontrollera så att mottagaren har förstått. 

Hoppas ändå att dom reder ut det hela och att amerikanarna kan fortsätta att bomba Mellanöstern med sina egna redskap. Patriot måste man vara. Den dan norrmännen släpper en bomb i huvudet på mig hoppas jag trots allt att den är tillverkad i Linköping.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0