Jan är en God Man

Om någon tittar på Ljuramannens profil har två kategorier dykt upp under rubiken "Jag ogillar". Dessa två är Överförmyndarenheten och Goda Män.

Min autistiske som fick en god man när han fyllde 18. Jag ville det. Jag trodde såna stod för en rättvisa. Nu är det inte en god man han har fått utan en elak kärring som vi kan kalla Jan. Han har visserligen balle (tror jag) men beter sig som en kärring. Han har hand om sonens bankkonto som jag just idag fick veta innehåller 70 000 kronor.

Jag brukar åka med sonen på söndagarna. Under alla år har jag inte fått en krona av hans mor i ersättning, däremot fått betala underhåll som sedan har gått till Kronofogden pga det fascistsystem vi har i landet. Jag var arbetslös när vi skilde oss, det sket Försäkringskassan i, jag frågade om anstånd och fick en snorkig kärring i telefon som tyckte att jag skulle göra rätt för mig. Av den kommunala konsumentvägledaren fick jag rådet att ge fan i att betala och vara samhället skyldig tills jag dör. Det rådet följde jag. Och på den vägen är jag.

Exet däremot har fått en halv månadslön i vårdbidrag, barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag... Dessutom anställde hon sig själv tillsammans med blufföretaget Assistansia som assistent åt sonen, Försäkringskassan gick bakom min rygg och godkände en fullmakt som bara en förälder hade skrivit på, modern. Mig frågade ingen.

Nu har sonens bankkonto som sagt nått summan 70 000:- När jag pratade med Jan för första gången för en månad sedan tyckte han att jag kunde få reseersättning 18 kr/mil då jag åker med sonen. Idag tycker han inte det längre. Han tycker om att sitta på sonens pengar. Han tycker om att vara god man åt andra handikappade också. Dessutom är han revisor åt en pensionsärsförening. Jan tycker om att sitta på pengar som ingen får röra. 

Jan är socialdemokrat. Jan tycker om rättvisa. För att vi ska få rättvisa i ett land har vi en massa regler. När det inte finns regler, vilka det inte gör i det här fallet , då hittar Jan på egna regler. Då blir det rättvisa i samhället tycker Jan.

Fan vad otydligt det här blev, nästan som ett blogginlägg. Man ska inte skriva blogg när man är upprörd. Fast när ska det i så fall bli något skrivet över huvudtaget? Fortsätter med mer detaljer om Jan om en stund. Eller i morgon.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0