Att visa pattar mot manssamhället

(inte rätt datum, började förra veckan men vi låtsas att det var igår...)

Läste om en fotoutställning idag på Arbetes Museum i Norrköping. Terra Nullius av Karin Klint, 24 år. Har sett en enda bild hittills som jag tyckte var fin, en naken kvinna mot en klippa, fanns på affischen som jag råkade se igår. Påminde om landskapsmåleri, Zorn å grabbarna.

Men när jag läser intervjun i gratistidningen Extra blir jag mörkrädd.

"Kvinnan är aktiv, stark och inget objekt" . Och vidare:

"Flera av hennes bilder har sin utgångspunkt i traditionellt landskapsmåleri, där kvinnan har blivit betraktad av en manlig konstnär.
  - Kvinnan har ofta framställts som ett sexuellt objekt, vacker och skör. Mina bilder är en kommentar till det.    
Alla bilder är självporträtt och kretsar kring temat kvinnlig identitet På en bild ligger Karin naken i ett kärr, på en annan klättrar hon på en klippa.
   - Min kvinna relaterar sig mera till naturen, till landskapet, än till mannen. Hon är där för sin egen skull."

Och vilket jävla skitsnack! Jag skiter väl fullkomligt för vems skull hon vresar upp pattarna, huvudsaken är att hon gör det! Sen tänker jag glo på dom bäst fan jag vill!

Hade detta varit en engångsföreteelse så hade jag kanske t o m tyckt att det var lite kul men nääää.... Vill minnas att Anna-Lena Brundin och Lill-Marit Bugge i sina rollfigurer Nancy och Carina för snart trettio år sedan (kanske en  överdrift...?) körde med samma tjafs. "Vi vill visa upp våra kroppar för vår egen skull, inte männens!" Och så drog dom fram pattarna.

Eller när föreningen Bara Bröst kräver att man ska få bada toppless för att det är jämlikt så. Gärna för mig! Tyckte 80-talet och topless var perfekt. Inget erotiskt, inget konstigt, bara perfekt. Men hur i helvete lyckas dom där feministlebbarna alltid få in manshat i allting, till och med pattvisning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0