Nyheter och barnprogram

Jag hade tänkt skriva om 70-talets barnprogram. Det är rätt ofta man får höra repliken "Staffan Westerberg förstörde mitt liv", tror att det var Jonas Gardell som började med det och sedan har alla komikerwannabees som fått chansen att synas i TV presenterat detta slogan som sitt eget varumärke. Varför hade jag då tänkt skriva om det? Jo, härom dagen blev jag åter igen stoppad av en ung typ i handelscentrat som ville ge mig ett bra telefonerbjudande, 0:- för en sjuhelvetes massa samtal och mms och sms och cps och adhd och va fan allt nu heter i moderna telefoner. Då kom jag att tänka på barnprogrammen jag såg på 70-talet.


Då lärde TV oss barn något som kallas kritisk gransking. Och det, förstår ni, gick ut på att bland annat ifrågasätta reklam. Minns tydligt hur man lärde sig detta med fotbollsbilder, för att få den största stjärnan i sin samling krävdes att man fick köpa en sjuhelvetes massa fotbollsbilder. För att få bilden med Pelé var man kanske tvungen att stå ut med 128 Ronnie Hellström. Businessmännen tillverkade helt enkelt en mindre mängd pelébilder än hellströmbilder. Ungefär som med nitlotter hos PROs lottstånd, fast då går lottpengarna till nånting bra (vill jag åtminstone tro). Men fotbollsbilderna handlade bara om att lura barn. Det fick vi lära oss. Vi fick även lära oss att ingenting är gratis även om reklamen säger så. Eftersom jag kommer ihåg det så väl måste jag ju ha lärt mig nånting av barnprogrammen på sjuttiotalet. Och eftersom jag inte var dum i huvvet när jag var 12, varför ska jag bli det nu? Detta tänkte jag säga till telefonförsäljarspolingen men lät bli, han gör ju bara sitt jobb... Och eftersom han inte var född på den tiden då man lärde sig kritsk granskning hade han naturligtvis inte vett att sålla bort detta idiotjobb utan trodde fullt och fast att hans lott i livet var att stå och bli bespottad och förlöjligad av irriterade ljuramän för så hade Arbetsförmedlingen sagt till honom att livet är.


Om detta hade jag tänkt att skriva. Men så dök TV4 upp med sina morgonnyheter i lördags. Inslaget "Så unviker du Kronofogden". Ja, jag vet att det står unviker, det är inte jag, det är TV4, se själva:


http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1349512
 


Och har ni inte orkat med hela inslaget förstår jag er mycket väl. För det TV4 försöker med är att skapa ett barnprogram av 70-talstyp med den skillnaden att där 70-talet försökte lära barn sanningen, försöker TV4 få vuxna människor att känna sig som idioter. Pedagogiskt förklarar Intrum Justitias skandinavienchef Monika Elling för oss hur samhället fungerar. "Hjulen ska snurra, om inte jag betalar till dej och inte du betalar till Kalle som i sin tur inte betalar Kajsa..." Eller att "hela samhället är som en trafikstockning efter en olycka..." Det sistnämnda tycker jag i och för sig kan stämma, hela systemet är inget annat än en enda stor olycka.


När hon sedan kommer med ett punktdiagram som beskriver hur man ska klara sig blir sagan bättre än den i Kalle Ankas julafton, ni vet han i exemplet som inte betalade till Kajsa... Detta är hennes råd till medelsvenne:

  • Gör en budget
  • Säkra att du har intäkter som täcker utgifterna
  • Om du måste ta lån se till att klara av räntor, fakturor och amortering
  • Läs det finstilta innan du godkänner avtal


På detta säger reportern:

- Men det här låter som rätt självklara saker...


Ja tro fan att det är självklara saker, det är ju ett barnprogram!


Så här kan däremot verkligheten se ut:


En gång i tiden ville jag leva efter Monika Ellings punktdiagram, men så råkade jag skilja mig och diagrammet stämde inte. Jag gick till konsumentvägledaren i kommunen. Han tyckte att vi skulle göra som i Ellings diagram.

- Vi gör en budget åt Dig, sa konsumentvägledaren.

- Bra, sa jag och tillade:

- Kan vi ha den här som grund?

Sedan visade jag upp pappret där Försäkringskassan krävde mig på underhåll som tillsammans med hyra och el skulle ge mig 20 kr att leva på i månaden. Då gav konsumentvägledaren upp och hade som förslag att jag skulle låta allt gå till Kronofogden för att klara av Monika Ellings andra punkt "Säkra att du har intäkter som täcker utgifterna". Med utgifter menade han nu de utgifter som förhindrade en för tidig död, mat och sånt, ni vet. Och enligt konsumentvägledaren skulle jag aldrig någonsin mer i mitt liv behöva bry mig om de återstående två punkterna "Om du måste ta lån se till att klara av räntor fakturor och amortering" och

"Läs det finstilta innan du godkänner avtal",  för varken amorteringar eller avtal skulle jag aldrig mer komma i kontakt med.


Till sist har Monika Elling mage att göra reklam för sitt bolag Intrum Justitia med att påstå att man från deras sida "vill ha kontakt och en dialog med gäldenären, man vill hjälpa till, göra en avbetalningsplan, ge positiv feedback, stötta blablablabla......" Senast då förstår man att detta är ett barnprogram från år 2009, inga farliga dockor gjorda av strumpor, inget kritiskt granskande, bara en saga om hur alla ska få det bra. Inget heller om ockerräntor som växer utan att skulden minskar, avstängning av el för att Intrum inte går med på avbetalning, den enda feedbacken för min del har hittills bestått av en delgivningsman från underhuggarfirman Unicol, han var i och för sig både positiv och glad när han talade om att han bara gör sitt jobb han också.


Hejdå alla barn! Det var allt för idag! Men glöm inte mössa och halsduk, det blåser ute!


Kommentarer
Postat av: Rune

Ja är det inte gulligt med barnprogram?!? Eller verklighetsflykt?

2009-11-24 @ 13:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0