Absolut preskription

Idag är en speciell dag för denna rubrik, Absolut preskription. Den har nämligen inte jag hittat på utan just idag finns den på minst åtta bloggar.

 

När Ljuramannen började sitt skrivande, trodde han att han var ensam i hela världen. Det första inlägget, någon som minns?


“Just nu återstår bara tre alternativ.
1. Skaffa ett mer hållbart rep.
2. Besöka Försäkringskassan med fem liter bensin och en tändare.
3. Skriva blogg som ingen läser.”

 

Tror att vi väntar med bensinen för under senare tid har denne

neanderthalare upptäckt att det finns några till som inte alltid tycker att allt är skitkul .

 

Det finns en halv miljon överskuldsatta människor Sverige idag, människor som skulle kunna göra mycket mera för den gemensamma välfärden än att bara sitta och vara skuldsatta.

 

Absolut preskription, är detta lösningen? Ska folk bara gå omkring och

låna en massa pengar för att sedan slippa skulderna bara sådär? Ånej! Låt dom

betala tillbaka, man ska göra rätt för sig. Tjänar någon på oss? Nej,

men man ska föra rätt för sig. Men vi orsakar ju samhället en massa

omkostnader istället för att bidra med något? Må så vara men man ska

göra rätt för sig.

 

Den här debattekniken lärde jag mig av informationschef Hampus Stenberg på Citibank, se

gårdagens inlägg. Jag kanske kan få jobb där....

Räkna är det värre med, men det tycks dom på Citibank också ha

svårigheter med, i längden kan inte ens Citibank tjäna på att halva

Sverige är överskuldsatt.

 

I mitt fall är Försäkringskassan den skyldige, något jag har tjatat om

förut. Hos många andra finns sjukdom, konkurs och liknande saker bakom.

Något man inte har förutsett. Visst är vi några som kan bidra till

TV-underhållning som Skuldfällan i TV3 där svenne gottar sig åt en annan

svenne som köper på sig telefoner, apparater,

kläder, bilar och villor. Och chips. Ostbågar drömmer endast

Hollywoodfruar om.

 

Varför görs det inte tv om ljuramän? Neanderthalare som en gång trodde

att bara man inte blir kriminell så klarar man sig. Nej, vi är inte

tillräckligt underhållande, inte ens om vi försöker spela banjo.

 

Har under veckan fått ett par riktigt VETTIGA svar på mina skrivelser från några riksdagsmän,

bl a en moderat som heter Lars-Arne Staxäng som var insatt i problematiken och folkpartisten Barbro Westerholm som skrev att hon insåg rävsax-situationen och lovade gräva i det.

Jag kommer att återkomma till denna diskussion när jag får ihop fler svar från riksdagsmän.

 

Men hur löser dessa riksdagsmän mitt och många andras dilemma om de nu skulle komma fram

till slutsatsen att jag vi är utsatta för ett systemfel?

Jag ser en enda möjlighet till rättvis behandling.

 

Absolut preskription.

 

Om samma ämne bloggar även följande skribenter just idag.

 

http://blogg.aftonbladet.se/18750
http://insolvenssthlm.blogspot.com
http://superskuldsatt.blogspot.com
http://obestand.blogg.se
http://metrobloggen.se/villerider
http://ljuramannen.blogg.se
http://affesblogg.blogspot.com/
http://systemsnyltarna.blogspot.com/


Nätverket för överskuldsatta, Fattiga-Riddare, har iordningsställt en separat del av forumet för att möjliggöra fortsatta diskussioner. Den delen av forumet är helt öppet, man kan skriva som gäst och behöver inte registrera sig överhuvudtaget. Vi hoppas du vill fortsätta diskutera frågan där. Länk till Fattiga Riddares forumdel bloggkommentarer.


Känns inte riktigt så ensamt i grottan just nu.


Under dagen anslöt sig även Dwight till kedjan.
http://dwights13.blogspot.com/


Kommentarer
Postat av: Ulrika Ring

Nä mycket grottfolk finns det... Den där debattekniken ska jag härma tror jag.

2009-10-21 @ 01:32:02
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: Per

"Kongl. May:t hafwer jämwäl i nåder agreerat Ridderskapetz och adelns ansökiande at alla skulder och private praetensioner, som hafwa warit i tiugo åhr förtegne, och ey rätteligen ther på yrkiade, måge blifwa ansedde för sådene, som aldeles äro abandonerade och genom preskription upphäfne" skrev Kung Karl XI anno 1680.



Och det är det som än idag ligger till grund för vad lagen säger om preskriptionsavbrott för skulder!!



Fast jag är inte helt säker på att det är ett påminnelsebrev från en dator kungen menade med "...rätteligen ther på yrkiade..."



/ Per

2009-10-21 @ 08:53:01
Postat av: Ljuramannen

Per, du kan möjligen inte skriva till Försäkringskassan med gåspenna och fråga hur de förhåller sig till Karl XI?

2009-10-21 @ 10:26:23
Postat av: Per

Tyvärr, både gåspennan och bläckhornet rök när fogden var här!



/Per

2009-10-21 @ 15:46:14
Postat av: Per

Kom just på en idé: Eftersom reglerna för preskriptionsavbrott gäller sedan 1680, varför inte kräva att kravbreven, som bryter preskriptionen, skall vara skrivna med gåspenna.



Tänk vad många arbetslösa som på köpet skulle få anställning i skuldindustrin!



/Per

2009-10-21 @ 17:12:41
Postat av: Ljuramannen

Gåsuppfödningen skulle också få ett uppsving, dock tror jag att den redan går rätt bra med tanke på all gåslever inkassobolagsdirektörerna måste vräka i sig.

2009-10-21 @ 18:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0