Brev till Rapport

Igår måndag 28.12. sände Rapport ett inslag om de skuldsattas situation i Sverige. Höll jag på att säga. Vi tar om.


Igår måndag 28.12. sände Rapport ett inslag om skuldberget i Sverige. De skuldsatta och deras situation gav man däremot blanka fan i och filmade istället en massa goddagyxskafthejhej-medborgare som mellandagshandlade. Fast ingen skugga skall falla på dessa medborgare, jag brukar själv framstå som en idiot när någon kör upp en kamera och en mikrofon i näsborrarna på mig och ställer imbecilla frågor samtidigt som jag försöker andas.

Det blev inte annat än skriva brev, trots att jag hade lovat mig själv att gå i ide tills någon vrider klockan till sommartid. För den som vill se vad det hela handlade om kan man läsa här, och inslaget kan man se här. Och mitt brev kan man läsa här där du är.  I det skrev jag också min levnadshistoria eftersom jag misstänker att dom på Rapport inte är lika bevandrade med just mitt liv som med t ex Palmes, Maos eller Nixons. Däremot vet jag att min berättelse är upprepning för den som kan min blogg, men tyvärr ser min levnadshistoria ut som den gör, eftersom jag till skillnad från katten jag hittade i somras bara har ett enda liv. Därför kan den som inte känner till min livsbiografi (eller vill ha den upprepad eftersom just mitt öde är särskilt ömkansvärt) läsa min debattartikel från i höstas. 


Men detta skrevs till Rapport:

 

Vill kommentera Jenny Lagerstedts reportage om skuldsituationen i dagens Rapport. Det ni ger är en tämligen ensidig bild om de skuldsattas situation. Här får ni min berättelse:

 

Jag har aldrig köpt något på kredit i hela mitt liv, aldrig haft några privatlån, sms-lånet var inte ens uppfunnet då jag utsattes för det statliga övergrepp som jag får leva med livet ut. Mitt enda brott var att jag skilde mig.


(Och här får Rapportredaktionen bekanta sig med min förkortade levnadshitoria, den i länken ovan. Sedan forstätter brevet som om inget hänt:)


Det är val om knappt ett år. Jag har skrivit till ett antal politiker i alla partier från vänster till höger och mött mycket förståelse av enskilda riksdagsmän. Till och med Anders Borg sa i till mig i ett telefonväkteri i P1 att han skulle titta på problemet efter att ha konstaterat att det knappast lönar sig för mig att arbeta. Men vi evighetsgäldenärer lär inte bli något hett stoff i valrörelsen så länge som rapporteringen från de tyngsta medierna är som den är. Ta ert reportage idag som exempel. Varför gjordes den ur så enfaldig synvinkel? Den enda som (förutom ett antal mellandagshandlande konsumenter som knappast visste varför de medverkade i reportaget) fick komma till tals var Jonas Åkerlund på AAA Soliditet AB som väl snarast borde vara glad över att det finns folk som försörjer honom med sina namn. Var fanns de skuldsatta? Den bild ni i ger är att det svenska skuldberget beror på julhandeln.

 

Enligt föreningen Insolvens Stockholm lär det finnas ca 400 000 överskuldsatta i Sverige. Man håller från riksdagshåll på och utreder en preskriptionslag. De flesta av de överskuldsatta har en personlig tragedi bakom sig, skilsmässa i mitt fall, men även konkurser, sjukdom och andra oförutsedda saker drabbar folk i Sverige. Och ni pratar om julklappar...

 

Varför är ni så rädda för att tala om oss i underjorden? Är det för att ingen törs börja? Eller för att män diskrimineras trots att det bör vara kvinnor? I samma sändning hade ni bekymmer med för få kvinnor i bolagsstyrelser. Eller är det helt enkelt ”för mycket 70-tal att prata om klassklyftor”? Idag ska man ju endast skylla sig själv.

 

Men lika lite som jag är ensam med mitt skuldberg, lika lite ensamma är Rapport om sned belysning av de skuldsattas situation i Sverige. Vad sägs om att syna den verkliga diskrimineringen av medborgarna? Vad sägs om att bryta en journalistisk trend? Ser fram emot ett nytt nyhetsår!

 

Med vänlig hälsning:

 

Ljuramannen

 

 

Får väl se om dom svarar. Har dock föga förhoppning om nåt mer än att dom i bästa fall tackar för visat intresse och lovar att ta upp frågan till våren. För är det nåt som förenar politiker och journalister är att dom lovar en jävla massa saker till våren. Om det inte råkar vara vår förstås. Då lovar dom samma saker till hösten. Och sen händer ingenting.



                                                                XXXXXXXXXXXXXXX



Här följer några goda råd till den som vill skriva brev till myndigheter, journalister eller politiker:

 

  • Skriv ett brev.

  • Ta en paus och drick kaffe, läsk eller något annat gott. Eller se på ett teveprogram som inte handlar om någonting viktigt, ta en promenad, virka en duk, kort och kort: lugna ner dig!

  • Läs igenom brevet en gång till.

  • Ta bort alla svordomar.

  • Ta bort alla könsord.

  • Ta bort alla hotelser. I synnerhet kapitlet där du talar om att du vet var vederbörande bor och vilka kompisar som också känner till det.

  • Nu kan du lugn och ro gå genom alla stavfel.

  • Posta.

     

Undvik alkohol och annan stimulantia under skrivandet, åtminstone om du tänker lyda råden 2-5. Lyder du dessa råd kommer dina brev att tas på ett garanterat större allvar än de som Ljuramannen skrev under ungdomsåren.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Ljuramannen och Ljurakvinnans granne

Det är helt ofattbart att dom inte tar oss skuldsatta på allvar! Hur man än vänder sig? så hittar dom på nya regler!! har idag suttit i en LÅÅÅÅNG kö till intrum som vanligt! men den här gången ville jag ha reda på lite om skuldsanering?

DET kommer att bli mitt nästa projekt... Om det nu funkar! Dom säger nämligen att jag inte har tillräckligt med skulder? Så dom tror inte att jag får igenom det? Men nu skulle iallfall kronofogden gå ner i dom djupa källarvalven..o leta upp mina "gamla" skulder? sen får vi se vad som händer...innan dess? kommer jag att ha dragit på mig ÄNNU mera skulder..

som jag snällt får sitta o prata med intrum om igen!

Jag borde få ett snabbnummer till just intrum.. iom att vi nästan har daglig kontakt...

o skicka gärna hit ett gäng journalister från rapport! O gärna Anders borg med! men han kommer nog inte förrän i höst?? O då har jag dragit på mig ÄNNU FLERA skulder!!

Fy bubblan för politiker! Och spark i rumpan!!Hmm den går nog under kapitel 5 i ljura mannens lista..

2009-12-30 @ 11:12:39
Postat av: Inspirera

Som vanligt alltså...du i dag är årets sista dag, och jag vill att du ska få ett gott nytt år och jag hoppas att allt det nya ska komma med möjligheter.

2009-12-31 @ 14:06:12
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0