Hur skulle det gå om alla städade upp sin egen skit?

Jag har en plan. Jag ska ge mig in på arbetsmarknaden med en helt ny företagsidé. Jag titulerar mig numera som bemanningsadministratör. Min tanke är att samordna olika bemanningsföretag under en paraplyorgansiation och sedan marknadsföra dem. Helt enligt regeringens och Arbetsförmedlingens nya policy. Om en firma söker städare, lokalvårdare eller trivseltekniker, kan de vända sig till mig. Då skickar jag dem en katalog med olika bemanningsföretag, Manpower, Uniflex, Poolia... Oj vad bemanningsföretag det kommer att finnas i min katalog! Sedan väljer företaget ett av dem som jag ringer till.

- Hej du! Det var The Man of Ljura Consultation and Profiting Management. Hur var det i Vegas?

- Dä va la brå.

 - Har ett företag som behöver er hjälp.

- Görbrå, kan dô be dôm å renga! säger bemanningsföretaget.

- Ja visst, vill ni att dom ringer nu eller den 15:e?

- Dä får la du avgôra, de e jö din piis öff kejk!

Varpå jag ringer tillbaka till firman och ger dem numret till bemanningsföretaget. Sedan skriver jag ut två fakturor som kommer att se ut så här:

Förmedling av bemanning 10 000:-

Adminstration 10 000:-

Telefonkostnader 5 000:-

Konsultation 10 000:-

Organisering av arbetet 10 000:-

Kontrollavgift 10 000:-

Dubbelkoll 20 000:-

Moms 10 000:-

ATP 10 000:-

STP 10 000:-

Lunch 750:-

Övriga omkostnader 125 823:-


Ja summan kan ni ju räkna ut själva, som en vink kan jag säga att mycket pengar blir det och eftersom både firman och bemanningsföretaget får fakturan blir slutsumman det dubbla.


För ett bemanningssföretag tar jag bara 5 000:- för att de ska få vara med i min katalog. Detta som introduktionspris förstås. Sedan fakturerar jag dem varje månad. Firmorna som är intresserade får i sin tur prenumerera på katalogen som kommer ut en gång i månaden. Varannan månad kommer det att stå nya saker i den.


Jag eftersträvar att få alla tänkbara priser och hederstitlar, Årets företagare, Årets Svensk, Årets Entrepenör. Ett par konsultuppdrag åt regeringen kommer också att sitta fint om jag hinner med för allt annat, eftersom jag tror att mitt företag kommer att ta upp rätt mycket av min tid, för det har jag läst att företag gör. Entrepenörer är ett hårt arbetande släkte. Hur mycket arbetare arbetar vet jag inte eftersom det aldrig står något om dem i tidningarna.


Nu finns det säkert en del läsare av den gamla stammen som ställer frågan varför inte firmorna kan ringa till bemanningsföretagen direkt, istället för att ha mig som mellanhand? Det finns ju så mycket människor som lever i gamla inrutade banor som inte förstår sig på nya tider. Då skulle man lika gärna kunna fråga varför det finns bemanningsföretag. Kan inte företagen anställa sina städerskor direkt? Har ni hört nåt så dumt! Tänk vad tid det skulle gå åt att bara anställa städerskor! Det skulle man inte hinna med. Alternativet skulle bli att slopa städerskorna och hur skulle det se ut? Att alla städade upp sin egen skit?

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Skuldsatt

Behöver du hjälp att genomföra din idé så säg till, jag kan ju vara kunsult till förmedling av bemanningstjänster. Alltså, en som rådgör med företagen innan de ringer dig. "Behöver jag verkligen ta in den bemmaningen". "Ja".

2009-12-06 @ 09:04:08
URL: http://superskuldsatt.blogspot.com
Postat av: Dwight

"Skuldsatt" kan då få vara med i min katalog över "Konsulter Till Förmedling Av Bemanningstjänster". Den kostar det dock inget att vara med i då den är så pass viktig för marknaden att jag får den finansierad med skattemedel.



Dwight

2009-12-06 @ 09:29:26
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Rune

Lysande Ljuramannen!



Åsså behövs lite känsla av Offentlig Byråkrati! Ni sänder alla handlingar via mig, där jag efter 3 månaders liggtid förser dem med en KLAR-stämpel!

2009-12-06 @ 11:53:37
Postat av: Ljuramannen

Tycker att alla tre svaren belyser en entrepenörsanda som Sverige i allmänhet och Alliansen i synnerhet efterlyser. Skulle fler tänka som ni, skulle vi snart inte ha någon arbetslöshet alls, vi skulle ha ett privat administrationsklimat som skulle bestå av minst hundra pappersvändare på varje städare landet kan uppbringa. Dock skulle dessa städare snart lära sig systemet och även de börja administrera städare. Städarna skulle ta slut och vi skulle vara tvungna att importera ny arbetskraft som vi kan administrera. Så hålls hjulen rullande!

2009-12-06 @ 13:36:45
Postat av: Affe

hehe.... hoppas du skyddar din ideè



Affe

2009-12-08 @ 12:14:51
URL: http://affesblogg.blogspot.com/
Postat av: Kris-Tina

Du glömde att du kan anställa en massa ”fas 3”, till administrationen. Gör det så får du ännu mera pengar. (225 kr/man o dag)

Du kan väl anställa mig och alla vänner gratis. Skatt, arbetsgivaravgifter eller försäkring behöver du ju inte heller tänka på.

Jag kan nog visserligen inte komma varenda dag men det behöver vi ju inte tala om för någon, och du får ju betalt för mig var dag även om jag inte är där...

Tina

2010-08-08 @ 13:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0