Är den där Björklund riktig i huvvet?

Föräldrar till bråkiga elever ska kunna tvingas sitta med i klassrummet. Det föreslog folkpartiledaren Jan Björklund i sitt sommartal.


Aftonbladet
   Dagens Nyheter   Svenska Dagbladet


Tvång är en konstart som de borgerliga brukar tillskriva gamla kommunistregimer i tid och otid men numera tycker jag nog att de liberala mer än ofta tar till hot om tvingande åtgärder i de mest varierande situationer. Nu i valtider kommer det ena utspelet efter det andra, inget att förvånas över, men nog tar Jan Björklund ändå priset med sitt senaste utspel. Är det något man kommer att skratta åt utomlands är det garanterat hans sätt att marknadsföra den svenska skolan. Att karln inte skäms!


Trots att man egentligen borde glömma bort det hela som en rötmånadshistoria är det några frågor kan jag inte låta bli att undra över.

 

  1. Hur mycket skattemedel har vi i det här landet egentligen om folk nu ska tvingas från sina arbeten till skolorna för att bevaka sina telningar?
  2. Vem ska sköta deras jobb under tiden? Går vikarielönerna på skattemedel också?
  3. Tvång kräver bestraffning. Alltså, hur bestraffar man en förälder som vägrar att förnedra sig själv eller sitt barn på detta sätt, dvs skolkar från sitt uppdrag? Kvarsittning, böter eller tukthus?
  4. Är den där Jan Björklund riktigt klok i huvvet?

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


pingat på intressant.se och Twingly



 Dela Creeper


Kommentarer
Postat av: dk

Är du dum i huvudet?

2010-08-08 @ 19:56:58
Postat av: Kurre

Hej på Dig,



Jag var och lyssnade på Jan B i dag och måste säga att Media ger inte hela bilden av hans förslag. Trist att typer som Du inte kan vara kritiskt granskande utan bara hänger på vad ett antal journalister skriver. Det björklund sa som inte skrivits någonstans var att detta var en åtgärd för barn från hem som fungerade bra. Barn där hemmet var den orsakande faktorn skulle hjälpats genom att nya vuxna (tex kurratorer) sätts in. Ta en funderare på hur Du skulle vilja ha det.

2010-08-08 @ 20:11:26
URL: http://x
Postat av: Ljuramannen

Ja du Kurre. "Föräldrar till bråkiga elever ska kunna tvingas sitta med i klassrummet." Så står det. Så säger journalisterna, inte bara de tre tidningarna jag nämner utan även SVT och SR. Han sade det själv med egna ord, det borde du ha hört om du ändå var där.



"Det finns också stökiga elever med bra hemförhållanden och där krävs ett större föräldransvar tycker han. Han föreslår att föräldrarna ska sitta med i klassrummet i perioder, mot en viss ekonomisk ersättning. Vägrar de ska utbildningsnämnden i kommunen ha rätt att tvinga dem."



Hur mycket mer finns det att granska?Det är hans egna ord.



Hur bra fungerar dessa hem om föräldrarna ska TVINGAS till skolan? Och hur hämtar man dessa välfungerande medborgare om de ändå inte vill?

2010-08-08 @ 20:52:32
Postat av: Dwight

Major Björklunds idé är ingen ny idé. Det där försökte dom med redan på 70-talet och det resulterade givetvis i att mina föräldrar var i skolan och jag var någon helt annanstans.



På frågan om den där Björklund är riktig i huvvet måste jag svara att det vet jag inte, jag tycker mig dock märka att han totalt har glömt bort hur ungar fungerar.



Dwight

2010-08-09 @ 07:23:19
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Dwight

och...



Kurre! Kuratorer och skolpsykologer försökte dom med, även det, redan på 70-talet. Om det hjälpte? Inte fan... Det var först när jag fick ägna mig åt saker som intresserade mig och jag fick ägna mig åt det i min egen takt som jag började uppskatta skolan. Det går aldrig att tvinga ungar att lära sig saker.



Dwight

2010-08-09 @ 07:35:02
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Gubben

Givetvis kan det inte vara våra svenska föräldrar som har ansvaret för deras barn och hur de uppfostras.

Detta ska staten ta hand om!

Föräldrar måste hinna med att utvecklas själva!

2010-08-09 @ 09:04:45
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: Magnus Pettersson

1. Hur mycket skattemedel har vi i det här landet egentligen om folk nu ska tvingas från sina arbeten till skolorna för att bevaka sina telningar?



Nja, här kan man ju skapa ett antal nya arbetstillfällen, f'låt, sysselsättningstillfällen i form av FAS3-projekt, där t.ex. hr. Daza på Jobbfabriken erbjuder billiga och villiga vikarier för en summa av 750:-/dag.



2. Vem ska sköta deras jobb under tiden? Går vikarielönerna på skattemedel också?

Frågan är ju vad som händer om t.ex. Daza jr. har kastat äpplen på rektorn och tafsat på hemkunskapslärarinnan? Kommer hr. Daza sr. då att ersätta sig själv med en FAS3-Daza. Och vad händer om en FAS3:ares barn busar i skolan....



3. Tvång kräver bestraffning. Alltså, hur bestraffar man en förälder som vägrar att förnedra sig själv eller sitt barn på detta sätt, dvs skolkar från sitt uppdrag? Kvarsittning, böter eller tukthus?

Enligt gamla testamentet bestraffas man i tio generationer. Rent praktiskt kan det bli lite svårt,

men det är ju uppenbart att såväl mormor, farfar, morfar och gammelfarmor måste ta sitt ansvar för att

telningarna inte skolkar. Den har vistelsen i skolan är det man brukar kalla Det Livslånga Lärandet.

Notera att en FAS3-finansierad färdtjänst kommer att behövas för att transportera gammelfarmor, som ska se till att farmor inte skolkar, som ska se till att pappa inte skolkar, när han ska hålla sin lille ättelägg i herrans

tukt och förmaning.



4. Är den där Jan Björklund riktigt klok i huvvet?

Nej. Han är ju folkpartist, och kallar sig samtidigt liberal. En paradox.



Seriöst. Detta är ett populistiskt slag i luften. De föräldrar som borde engagera sig mer i sina barn, kommer naturligtvis inte att vara ett dugg motiverade att dyka upp i skolan.

Det är som att försöka spela bordtennis med en golfklubba.

2010-08-09 @ 10:54:59
Postat av: Mannan

Mycket väl formulerat, Magnus :)

2010-08-09 @ 12:15:50
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Magnus Pettersson

Om jag ska låta bli att raljera.... Ingen politiker kan lösa problemet. De flesta ungar är inte dumma i huvudet

utan har en förmåga att lära sig det mesta. Det gäller vuxna också. Den viktigaste faktorn om man

vill lära sig något är motivation. En bra lärare kan få fram motivationen hos sina elever. En dålig

lärare kan ha aldrig så mycket kunskaper i sitt ämne, men kan han eller hon inte entusiasmera sina elever, då

tappar de motivationen.



Mina engelska och franskalärare var väl sådär, i grundskolan och gymnasiet. Jag valde tekniskt gymnasium för att

slippa så mycket språk, och kunna hålla på med NO, som jag tyckte var kul. IDAG är jag oerhört fascinerad av

språk och lingvistik. Jag talar, på variande nivå svenska, engelska, rumänska, franska, tyska och lite serbiska.

Jag kan till och med läsa en enklare text på holländska, genom att använda engelskan och tyskan. Serbiskans sex kasus

är fantastiska, men när jag läste tyska tyckte jag bara att an, auf, hinter, neben.. var dumt och krångligt, och artiklarna

närmast kaotiska. Idag kan jag se hur lokativen, instrumetalisen och ablativen smält ihop med dativen i tyskan.

Poletten trillade ner. Enkelt, genialt, logiskt.



Att jag skulle tycka språk var roligt hade jag nog hånskrattat åt när jag var 16. Nu har jag hunnit vara 16 tre gånger om.



Poängen är att de flesta människor kan lära sig det mesta, om de är motiverade. Min motivation att lära mig språk ökade markant när jag blev tvungen att lära mig tyska för att kunna läsa manualer, eller rumänska när jag träffade min rumänska sambo. Visserligen pratade hon utmärkt svenska redan då, men det var ju trevligt att kunna förstå vad hon sa till sina kompisar.



Å andra sidan, jag hade en fantastisk lärare i SO och svenska när jag gick på grundskolan. Hans idé om historieundervisningen byggde på anekdoter. Jag minns fortfarande att Skåne tillföll Sverige vid freden i Roskilde på 1650-talet, bara för att han berättade om de förfärliga etniska rensningar av allt danskt, som svenskarna verkställde. Eller att svenskarna mördade var tredje jyllänning vid Arvid Horn-fälttåget, under samme blodbesudlade kung, Karl X.

Hade han inte dragit de förfärliga - ja rentutav antisvenska - detaljerna om torterade, steglade och stympade dansksympatisörer, då hade vi 16-åringar glömt det direkt.



Hur man ska få lärare att motivera sina elever borde vara en fråga av större intresse än det är.



Och hur ska man fånga upp och ta tillvara nyvaknade intressen hos vuxna?



Vi påstås ju leva i ett kunskapssamhälle... men ingen verkar intresserad av att ta vara på kunskaperna.

2010-08-09 @ 17:21:00
Postat av: Hemorroide

Alltså detta var ju och ta i. Klart man ska se efter stökiga elever men detta är ju ologiskt.

2010-08-16 @ 14:50:02
URL: http://www.es.hemapro.com/
Postat av: NoCash

Björklund kämpar för att lyfta fram sin egen existens i Alliansen.



Tyvärr blir det bara fel gång på gång...



Folkpartiet saknar censuren, då allt vansinnigt får komma ut i etern.



NoCash

2010-08-18 @ 23:24:26
URL: http://nocashismyname.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0