Krig är farligt.

Idag skrivs det om de två svenska soldaterna som dog i Afghanistan. Hur kunde det hända? Vad gick fel? Det kan jag tala om. Det är krig där nere.

 

Jag kan även tala om för de chockade att krig, det är farliga saker. Folk dör i krig. I ett krig finns det en massa galningar som springer omkring och skjuter på varandra, dock inte helt hur som helst, utan oftast med mycket noggranna planer och ritningar i bagaget över hur man effektivast tar kål på så många själar som möjligt. Jag skulle kunna drista mig till att säga att krigets främsta syfte faktiskt är att ha ihjäl folk. Någon som har missat det?

 

Under hela min uppväxt har jag hört att Sverige inte har varit i krig på 200 år. Nu är vi det. Mitt forna fosterland var med i några stycken. Vissa hyllar friheten. Jag minns min salige far som aldrig blev sig själv efter det. Granaten tog hans hörsel, väntandet och kölden en del av förståndet.

 

Jag har under min uppväxt hört att man ska försvara sitt land mot fienden. Den här vitsen berättade vi ofta på skolgården i fall det osannolika skulle inträffa att någon inte hade hört den:

 

Rekryten:
- Är det sant att fienden alltid kommer från öst?
Sergeanten:
- Nej, ryssen kan lika gärna komma från väst.

 

Den tyckte vi var väldigt rolig och behövde inte så många andra vitsar. Men nu. Varifrån kommer fienden? Från Afghanistan? Inte har väl Afghanistan anfallit Sverige? Våra gränser ligger trots allt rätt långt från varandra.

 

Nej, det handlar inte om vårt land längre. Nu handlar det om DEMOKRATIN! Och eftersom talibanerna inte passar den syn på demokrati någon tycker att bland andra jag står för, ska sådana avarter bekämpas och skjutas ihjäl. Det får väl vara nån måtta på variationerna. 


Vi måste försvara rätten till att själva få välja våra förtryckare. Vi måste själva få välja vem som drar ifrån oss våra sjukpensioner och tvingar in oss i fas3-projekt och ger bort våra skattepengar till bemanningsföretag. Det är demokrati. Och för den ska vi slåss! I Afghanistan.

 

Den dagen alla demokratledarskribenter som nu tycker att vi ska fortsätta att skicka gossar till detta långsökta demokratiprojekt själva ställer sig i som kanonmat i främsta skottlinjen är jag med. Annars tycker jag nog att vi kan låta afghanerna försöka klura ut sitt system själva, kanske med hjälp av någon inhemsk sakkunnig. Amerikanarna utbildade och stödde en herre vid namn Usama bin Ladin en gång i tiden. Kan man inte be om hans tjänster och låta honom, om inte ta över makten, åtminstone fungera som diplomatisk rådgivare? Han om någon borde väl vara fullärd demokrat.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Dela

Kommentarer
Postat av: Mannan

...Shhhh... säg int ti nån men det vet ju var och en att di där bemanningsföretaken, di e ju talibaner allihopa!!

2010-02-08 @ 19:00:44
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Bra Mannan, att du håller ögon och öron öppna! Här har vi ett tydligt exempel på hur mycket SÄPO skulle åstadkomma om dom letade efter fienden där fienden är! Du kanske kan få jobb hos UD som privatspanare? Eller det kanske du redan har...

2010-02-08 @ 19:09:45
Postat av: Mannan

Jaa, nää, med hänvisning till rikets säkerhet ska jag väl å det bestämdaste förneka att jag bedriver underrättelsetjänst... brukar smyga på Dwight ibland, men det vet han inte om hehehe Har däremot inga intentioner att förneka att jag har jobbat åt ett bemanningsföretag. Det var lärorikt. Men det där har vår medbloggare Autodidact beskrivit så väldigt bra i sin blogg, så det ska jag inte lägga tid på ikväll.

2010-02-08 @ 19:41:34
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Lärorikt behöver ju inte vara detsamma som bra. Det finns kunskap man önskar man inte hade.

2010-02-08 @ 20:36:08
Postat av: Kimmen

Ja det var faan på tiden att någon släppte denna nyhet , att krig faktiskt innebär död och misär .

Iofs trodde jag att svenska grundskolor poängterade detta för sina små svenska blivande demokrater som satt i lära .

Vad är en demokrati ? Kan det vara att ,sålänge man har tillräckligt många på "Sin sida" ,så har man rätt att döda oliktyckande i just demokratins namn ?? Låter mer som diktatur och koalitions-bildande..

Denna "Fredens" blå/gula band är ett rent hån mot demokratins "Offer" i afghanistan ..

2010-02-09 @ 23:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0