Migrationsverket visualiserar problem

Det är snart onsdag och dags för veckans grupparbete, dvs onsdagsbloggen. Innan dess  måste jag bara värma upp med att blogga om ett annat grupparbete mina kära undergroundcountryvänner tipsade om tidigare, något de hade sett i Hembygdens gratistidning Extra Östergötland idag. Så det var ju bara att ge sig ut till det stora affärscentret för att jaga gratistidning. Och mycket riktigt:


Homosexualitet kan vara grund till förföljelse i flera länder och ett skäl till asyl i Sverige. Genom projektet Beyond borders vill Migrationsverket sätta fokus på HBT-frågor.

 

Tänk. Migrationsverket kommer på detta nu. År 2010. Ljuramannen brukar reta sig på tjafset om lebbars rätt till insemination och bögars rätt att till att tafsa varandra på kuken i tid och otid, men att folk faktiskt riskerar livet för något dom är, det förekommer. Och det ska det inte. Detta att homosexuella stenas till döds vet till och med jag med min knappa allmänbildning. Men tydligen inte Migrationsverket.

 

Hur ska man då utbildas? Jo, "Bland annat genom ROLLSPEL och DISKUSSIONER kring normer och maktpositioner."

Låter det svenskt? Det är det. Så fort man ska förklara en självklarhet för en myndighet i detta land sätter man igång med grupparbeten, diskussioner och rollspel. Det borde väl finnas enklare sätt att sätta upp riktlinjer och regler än att spela charader.

 

”Övningar till utbildningen har tagits fram i samarbete med RFSL Ungdom.” Åhärrejävvlar...

 

Kan tänka mig hur rollspelet ser ut.

 

- Då kan Sven vara bög och jag tar på mig lösskägget här och är taliban. Nu kommer du Sven fram här och tar mej på kuken!

- Men ska jag...?

- Så ja, Sven, det här är ett rollspel och du ska kunna sätta dej in i bögens situation, hur han känner sej innan jag, talibanen, slår den här hammaren i huvvet på dej. Såja Sven, nu kommer du fram och tar mej på kuken.

- Men jag...

- NU TAR DU MEJ PÅ KUKEN! ANNARS FÅR DU INGEN LÖN!

- Men...

- FÖR HELVETE SVEN, FÖR SISTA GÅNGEN!!!! NU TAR DU MEJ PÅ KUKEN!!!!

 

Och så den efterföljande gruppdiskussionen:

- Sven, hur kände du dej inombords när du tog mej på kuken?

- Jag kände mej väldigt hotad av din stora hammare...


Jag säger bara en sak: Sverige.

 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Dela

Kommentarer
Postat av: Dwight

Har dom någon som leder det där rollspelet? Annars tycker jag att du ska söka den tjänsten. Du har idéerna, det märks. Jag är stolt över dig min lille vän.



Dwight



2010-02-09 @ 23:52:28
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Mannan

Det där rollspelet har jag också varit inbjuden till... och så fick jag ingen lön, för jag ville inte ta chefen på kuken, så nu har jag en stor hammare i handväskan när jag går ut och går på Ljurafältet. Och det är talibanernas fel!!!

2010-02-09 @ 23:58:37
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: född svensk Skäms för att vara svensk

Tycker Migrationsverket kan börja med rollspel



Stening till döds



Så en handläggare får vara den som kastar stenar på en annan handläggare undertiden den är nergrävd till axlarna



Så de kan få en insyn vad de skickar Iranska kvinnor till.



För de verkar vara totalt analfabeter då de inte kan läsa UD's rapporter de får av läget i Iran.

2010-03-10 @ 19:52:00
Postat av: Ljuramannen

Kan hålla med "född svensk Skäms..." Om rollspel är det enda sättet att få Migrationsverkets byråkrater att fatta att stenar faktiskt gör ont, då kanske denna sorts rollspel kan vara på sin plats.











2010-03-10 @ 22:59:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0