Bra teve

Då var det onsdag och dags för en bloggrunda för hemliga klubben. Idag är temat ”Lyxfällan”, bra teve när det är som bäst. Fast här krävs ett förtydligande.

 

När medieproffs pratar om att göra bra teve så behöver begreppet "bra" inte betyda detsamma som "bra". Nej, begreppet bra teve betyder ofta snarare det motsatta. Mediebranschens terminologi är svår, i detta fall brukar det innebära att någon i ett brateveprogram hängs ut på ett eller annat sätt, de kan t ex få visa upp sina olika lyten, äta mask, få stryk, pippa med sjutton andra och bli utröstade, få en hammare i huvudet etc. Programmet sponsras av Apolloresor, Wasa knäckebröd och Glidmedlet Swosch.

 

Det som utmärker bra teve är att den som står för underhållningen redan är utsatt på ett eller annat sätt, du ser aldrig Gunnar Axén vinna tretusen genom att i en lögndetektor försäkra att han aldrig slagit en kvinna, Helena Riviére svälja kackerlackor, Mona Sahlin gifta sig med en bonde eller Maud Olofsson gräla med sin granne. Nej, man söker med ljus och lykta efter redan trasiga människor som ska förnedras ännu mer. DET är bra teve!

 

I Lyxfällan hänger man ut skuldsatta människor och låter två slipsnissar ge goda råd om självklarheter som vem som helst egentligen begriper, har man inte pengar till havregröt köper man inte oxfilé och när elräkningen till lyxvillan förfaller, kanske man kan överväga att sälja Porschen. Dessa människor har alltid sig själva att skylla. Jag försvarar inte deras lyxkonsumtion på något vis, men när man samtidigt marknadsför programmet som någon sorts lösning på vanligt folks ekonomiska problem, är det en hel del bitar som fattas. Varför kan inte slipsnissarna någon gång ta upp en helt vanlig hemlös kille från tunnelbanan och klippa sönder hans kontokort samtidigt som de förklarar att banken inte ger mer kredit om han inte gör sig av med travhästen?

 

Jag har ofta undrat vilka blondinbellawannabees det egentligen är som ställer upp frivilligt. Eller är allt bara fejk? Så korkade individer kan bara inte finnas. Men nu idag googlade jag och hittade den här artikeln. Den väcker trots sin tragik, viss munterhet hos folk med svart humor. Bra teve. Och kvällstidningsjournalistik.

 

Eftersom jag är pervers, frestas jag dock ibland av tanken att ställa upp. Kan folk äta råttor för att komma i teve kan väl jag tala om att jag lever. Men redan namnet på programmet säger att det är fel forum för mig. Både lyx och fälla. Någon lyx har jag aldrig ägnat mig åt och någon fälla, det tycker jag inte att jag har gått i. Jag har blivit utsatt för ett rättsövergrepp av en stat som ibland får världen i Kafkas böcker att framstå som ett fullt begripligt rättssamhälle.

 

Charlie och Mathias har vässat ekonomipekpinnarna och är tillbaka i en helt ny säsong!

 

Så marknadsför man programmet på TV3:s hemsida. Jag skulle gärna vilja se deras ekonomiska pekpinnar i aktion. Även dessa skygglappscharmörer skulle väl till slut fatta att det är inte jag som behöver pekpinne, det är systemet. De skulle kunna följa med mig till Försäkringskassan, till Riksdagen, till Helena Rivière och peka med både pinne och hela handen. Men det tror jag inte skulle gå för sig, då håller man helt plötsligt på med samhällsanalys, grävande journalistik, avslöjanden som gränsar till det förbjudna i TV3-sammanhang, nämligen politik. Och den sortens program är ingen bra teve.

 

Hemsidan har även en omröstning som ser ut så här:

 

Skulle du låta Charlie och Mathias ta tag i din ekonomi?

 

  • Ja, kom och hjälp mig!

  • Nej, jag har inga ekonomiska trubbel.

  • Nja, några tips hade jag gärna tagit emot, men inte mer.



Jaha? Var detta alternativen? Nämnde jag ordet skygglapp? Inget svarsalternativ stämmer in, alltså kan jag inte svara. Vad sägs om att lägga till följande tre:

  • Ja, om ni försöker fatta att ekonomiska problem behöver inte bero på lyx.

  • Nej, för med er inskränkta syn vill ni inte se längre än till Operabarens herrtoalett.

  • Nej, lukten av exklusivt rakvatten får mig att spy.

Mer om lyxfällan ser du här:

http://www.tv3.se/program/lyxfaellan


Idag skriver även följande bloggare om samma ämne. Åter igen en ny bloggare, hälsar härmed autodidact välkommen till den underjordiska motsråndsrörelsen!


insolvenssthlm.blogspot.com
superskuldsatt.blogspot.com
resurspank.blogspot.com
obestand.blogg.se
metrobloggen.se/villerider
blogg.aftonbladet.se/18750
ljuramannen.blogg.se
affesblogg.blogspot.com
systemsnyltarna.blogspot.com
dwights13.blogspot.com
inspirera-inspirera.blogspot.com
fonzie.bloggspace.se
johnnyrockersblogg.blogspot.com
autodidact.blogg.se


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Dela


Kommentarer
Postat av: Ulrika Ring

Ja du, bra tv är inte samma som bra tv...



Det var bättre förr!

2010-01-27 @ 10:29:38
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: Inspirera

Jag läste artikeln om Jenny, sedan övergick jag till kommentarerna och tappade helt min tro på att det går att få människor att förstå åtminstånde lite av den vardag som jag och många med mej befinner sej i.

Hur kan detta program få fortsätta och vinkla detta på ett så fullständigt horribelt skrämmande sätt.

Näää nu låser jag dörren med ett lås till, ser till att jag blir helt osynliga för jag undrar hur länge jag ska orka med att ständigt bli bedömd och dömd.

2010-01-27 @ 14:46:58
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Mannan

Jag skulle inte heller vilja ha Charlie eller m

Mattias rotande i mitt liv ryyyys

2010-01-27 @ 15:02:13
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Nattljus

De där två nissarna skulle gärna få rota i mitt liv och det först EFTER de har sett all skit som inkasso/olle sysslar med.



Ifs så finns det inte mycket de skulle kunna göra annat än att hävda att jag MÅSTE betala på felaktiga krav och preskade skulder.



När jag tänker efter, bäst att de inte skulle få rota i mitt liv.

2010-01-27 @ 16:51:01
URL: http://obestand.blogg.se/
Postat av: Autodidact

För det första: Tack.

För det andra så har jag hittills inte blivit varken överraskad eller förvånad över deras 'råd' till alla lyxfångade. Det enda jag förvånas över är att de inte fattat det själv på så lång tid. "Oj, vi har inte råd med mat men vi kan inte leva utan våra tre bilar och vår lyxjakt och vi måste äta ute varje dag för det är så tråkigt att laga mat själv" Döh..?



Jag är ju lyckligtvis inte fångad i skuldfällan än men jag blir förbannad å edra vägnar som är det varje gång jag tittar på det där förnedrande programmet.

2010-01-27 @ 20:10:53
URL: http://autodidact.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0