Moderat arbetslinje eller en jacka åt en hemlös?

Moderaternas arbetslinje når nya framgångar. Nu börjar nämligen jobb- och utvecklingsgarantins fas 3 träda i kraft på allvar. Idérika entreprenörer slåss om att sysselsätta alla stackare som har hamnat utanför samhällets omsorg. För att en människa ska känna sig hel, ska han eller hon vara sysselsatt och bidra till vår gemensamma välfärd, oavsett om hon får skälig ersättning för det eller inte.

 

Senaste tillskottet i min hemkommun är firman Prio 1. Om dem kan man läsa här.

 

Idén är alltså att gemene man samlar ihop sina gamla kläder och skänker till firman, som sedan sysselsätter arbetslösa med att sortera dessa, säljer detta vidare och gör sig en hacka på det.


- Vi tittade efter städer i ungefär samma storlek som Sundsvall och såg att Norrköping var utsatt, med stor fattigdom och många långtidsarbetslösa.


Visserligen är jag själv inte rik, men när samma tidning på annat håll pratar om Haiti, tycker jag att man ska vårda sitt språk och använda ordet fattigdom väldigt sparsamt.

 

Men om vi nu är fattiga i Norrköping, vad gör då Prio 1 åt fattigdomen? Jo, ”sysselsätter” långtidsarbetslösa och drar in 225:-/dag/anställd. Man ”erbjuder” sig att ta hand om 100 individer, vilket gör 22 500:-. PER DAG!

 

Hur dessa pengar sedan botar fattigdomen i Norrköping vet jag inte. Men här kan ni läsa mer om jobb- och utvecklingsgarantins fas 3.

 

”Sysselsättning i fas 3 kan bestå av arbetsuppgifter som annars inte skulle bli utförda eller som ordinarie personal inte hinner med och som höjer kvaliten i verksamheten.”

 

Visserligen skulle dessa arbetsuppgifter inte bli utförda, denna verksamhet skulle inte ens existera om inte regering och riksdag så frikostigt skulle bjuda på skattemedel. Men, var detta verkligen syftet när man skrev reglerna? Att man skapar sysselsättning som inte finns och tvingar folk att jobba gratis?

 

- Det handlar inte om att tjäna mycket pengar, det primära är att hjälpa människor, säger Sara Andersson.

 

Jag tycker att 22500:- om dan är en rätt hyfsad hacka.

 

Förra veckan gick jag till RIA-Center med kläder som familjen hade samlat ihop. RIA-Center är ett ställe dit hemlösa kan gå under dagen och få sig ett mål mat och eventuella kläder om sådana råkar finnas till hands. Vilket det inte alltid gör. Nu kommer här ett företag som gör detta till ren business och konkurrerar om folks garderober. Man kan skänka kläder till många organisationer, Myrorna, Hela Människan (som RIA-Center är en del av), Röda korset plus säkert några till som jag har glömt. Dessa organisationer driver en ideell verksamhet som skulle må bra av lite hjälp av både skattepengar och gratis arbetskraft. Att nu en privatkrämare på detta sätt börjar konkurrera om de hemlösas kläder och dessutom rikligt belönas av statskassan är så långt från sed och moral man kan komma.

 

 Det här får mig att spy:

Konceptet går i korthet ut på att lokalen iordningställs till butik dit folk kan skänka överblivna prylar och kläder. Sedan fräschas sakerna upp och säljs i butiken eller skänks vidare till utsatta människor.

 

Vad tror ni man gör i första hand? Säljer eller skänker bort?

Verksamheten är ett vinstdrivande företag, det är ingenting de sticker under stol med, men de uppbär inga andra bidrag än anordnarstöd.

Det kanske var svaret. Och hur mycket andra bidrag ska man ha innan det är riktigt skumt? Och vilka kläder säljer man och vilka skänker man bort? Inte heller ser jag någon förklaring på vilka dessa hjälpbehövande är. Uteliggare? Folk i Baltikum? Eller anordnarens fru?

 

På plats ska det också finnas möjlighet till personlig utveckling.

 - Vi kommer ha datorer där man kan skriva CV och personligt brev eller söka jobb och sedan bolla det hela med oss, det blir som coaching, berättar platschefen Stefan Andersson.

 

Jag är själv snart där. Fas 3 hotar med stora steg. Hamnar jag hos Er, ärade Prio 1, då hjälper ni både mig och Er själva bäst genom att låta mig vara i fred. I och för sig kan jag använda era datorer till fortsatt bloggande. För som ni själva säger: På plats ska det också finnas möjlighet till personlig utveckling. Prio 1 kommer att få många pingar på såväl bloggportal som twingly.

  

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Dela

Kommentarer
Postat av: Inspirera

Oj att gå på dessa frivilligorganisationer är sannerligen på tiden. Vad händer med människan som kommer till dom när dessa är helt utslagna från samhältet. Det händer absolut ingenting, hemlösheten äkar i vårat land och mona sahkin tar en liten tripp till Pakistan för att se på hemlösheten. När allt hon behöver är en promenad på ex. Drottninggatan i Stockholm. För av människor som är ingenting sim inte finns gör att det finns ingen hemlöshet i vårat Sverige.. Visst är det så att frivilligorg. i många fall skor sig på olyckliga människor



Fas 3 Har jag pratat om och det som händer är att vi kommer att få en annan typ av arbetslöshet. Når företag och offentlig verksamhet upptäcker att fas 3:are är en guldgruva. Vi ser framemot att privata vårdföretag och kommuner kommer att sparka sin personal och ge plats åt fas 3:are. Bara dom behåller en liten % ordinarie så fixar det till sej.



Info om onsdagens bloggeri finns på min blogg nu.

2010-01-31 @ 10:34:55
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: majsan

Man skulle kunna tro att du är en bitter människa.

2010-01-31 @ 20:17:34
Postat av: Ljuramannen

Till inspirera vill jag säga att just frivilligorganisationerna har det tufft, nämnda RIA-Center har haft mycket skit med min kommun och har hotats av nedläggning, enda stället dit hemlösa kan gå på dagarna. Samtidigt får Prio 1 hur mycket bidrag som helst för att dessa ska förvirra folk och få dem att skänka kläder i tron att det handlar om välgörenhet. Och Prio 1 är INTE en frivilligorgansisation utan ett företag med vinstintresse.



Majsan: Bitter? Jag? Nej, jag har bara lite svårt att förstå min omgivning.

2010-01-31 @ 21:11:35
Postat av: Anonym

kör på bara

2010-02-22 @ 09:26:41
Postat av: Anonym

vi älskar dig

2010-02-22 @ 09:27:56
Postat av: Mikael

Prio1 låter som en ny del av Myrorna.

2011-01-08 @ 17:50:24
URL: http://www.imike.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0