Almedalen, kan det va nåt?

Nu är den här! Almedalsveckan! Som vi har väntat!

Skulle tro att Almedalsveckan är ett påfund av Sveriges förenade journalistkår, så man har något riktigt hett att rapportera om under den annars värsta nyhetstorkan så här års. Tänkte själv se rapporteringen för att eventuellt göra mig en bild av vem en man som samhället har slängt på soptippen borde rösta på det här året. En man som t.o.m. den sittande finansministern avråder från att arbeta.

 

Idag började spektaklet med moderaterna. Fredrik Reinfeldt deklarerade följande:

 

- Vi går inte i särintressenas ledband, vi ska utvecklas att stå upp för allmänintresset! Och det är nåt annat! Det är det jag tror vi motsvarar när vi som väljare närmar oss den 19 september! Då tänker vi inte som särintressen, då tänker vi som MEDBORGARE och frågar: Vem är beredd att ta långsiktigt ansvar, att finna balans i sina åtaganden, vara måttfull med skattebetalarnas pengar och se till hela Sveriges intressen!

 

Ursäkta, men får han verkligen betalt för att häva ur sig detta dravel? Jag, en människa, överskuldsatt på grund av ett systemfel, ska jag behöva höra den här dyngan från landets mäktigaste man? Om han verkligen tror att en livstidsgäldenär bidrar till att "ta långsiktigt ansvar, att finna balans i sina åtaganden, vara måttfull med skattebetalarnas pengar och se till hela Sveriges intressen" så fattar jag att jag har ganska mycket kvar att lära mig om hur man sköter ett land. Trots att jag då och då försöker tänka som en MEDBORGARE.

 

Annars hade Aftonbladet idag ett debattinlägg skrivet av Janne Näsström, en företagare som inte hade fått ut särskilt mycket av den sittande regeringens politik. Kanske tillhör han också särintressena liksom jag, dom särintressen man nu ska skita i?  


Förutom Reinfeldt och Sveriges Enda Arbetarparti som han representerar (jo, han sa faktiskt det…) finns Per och Ulrika i Almedalen. Skulle ni själva befinna er där, gå fram och säg hej, ni känner igen dem på en svart t-shirt som det står Fattiga riddare på med gul text. Annars kan ni med fördel läsa deras små rapporter på fattiga riddares blogg.  

 

Och går nu Ljuramannens röst till Moderaterna i riksdagsvalet? Grunna på det ni…



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


pingat på intressant.se och Twingly


Creeper 

Dela

Kommentarer
Postat av: Mannan

Janne Näsströms debattartikel var jättebra! Den visar att fler tänkt som vi, att politikerna ägs av kapitalstarka företag. Vilken demokrati vi lever i...

2010-07-05 @ 04:22:19
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: The Rocker

Ja, Näsströms artikel var strålande.

2010-07-05 @ 09:59:09
URL: http://johnnyrockersblogg.blogspot.com/
Postat av: Annsie

Jag kommer förbjuda mina vuxna barn att ens tänka tanken på att starta företag.

2010-07-05 @ 10:02:16
Postat av: MA

Ha, heja Reinfeldt! Där vet vi var vi har dig. Undrar hur man kan tänka sig vara det enda arbetarpartiet samtidigt som man inte tänker företräda särintressena??? Det går liksom inte ihop.



Låter ungefär som den lärare barnet hade i åk 4 som klart och tydligt på första föräldramötet deklarerade att han hade svårt för barn som har det svårt i skolan och att han är medveten om det.... Varför i hela fridens dar jobbar man då som lärare?



Med andra ord - varför vill Reinfeldt jobba som statsminister om inte alla grupper i samhället är viktiga????

2010-07-05 @ 14:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0