Dagens ungdom är förskräcklig!

Idag är det onsdag och det ska bloggas gemensamt. Det inslaget får dock vänta någon timme tills jag är på fas3-projektet, måste ju fylla ut den tiden med något meningsfullt också så att inte skattebetalarna blir tjuriga. Det blir nog klart under förmiddagen i alla fall, för på eftermiddagen måste jag gå tidigt. På kvällen ska jag sjunga och spela med Dwight och innan dess måste jag hinna med att se dagens avsnitt av Hem Till Gården som hustrun förhoppningsvis spelar in. Tiden är knapp för den sysselsatte.

 

Igår såg jag en löpsedel för länets gratistidning Extra. Bokstäver stora som en katt skrek ut budskapet: NY RAPPORT: HÄLFTEN AV NIORNA DRICKER OCH HAR BEGÅTT BROTT.

 

Enligt artikeln hade man gjort ett anonymt test på 9000 elever i åk 9 och kommit fram till detta förödande resultat.

 

Dagens ungdom är förskräcklig. Förskräckligare än så vill jag påstå. Förutom att de dricker och begår brott är det en sak till som både forskarna på Brå och journalisterna på Extra har glömt att ta med i beräkningen. De ljuger.

 

Ge en grabb på 15 år en anonym enkät och oj vad han skriver! Det är egentligen enda gången han skriver av hjärtats lust. Får han ett svarsalternativ på hur mycket han dricker, A. en folköl i veckan, B. ett sexpack i veckan C. en flaska starksprit i veckan… Ja då ritar han dit ett kryss till efter alternativ F och skriver en hink hembränt per halvtimme. Tro mig, jag har flera tonåringar hemma.

 

Vi var inte sämre på vår tid. Även då fick man fylla i anonyma blanketter som kvällstidningarna sedan förfasade sig över. Minns att vi räknade ut att enligt enkäten som 9D just hade fyllt i, skulle just denna högstadieklass ensamt svara för hela västra Sveriges konsumtion av tunga droger, att släcka den eld som uppstår när 9D tänder på både cannabis och cigarretter skulle kräva Borås, Alingsås och Göteborgs samlade brandstyrka och att vår alkoholkonsumtion var lika med Systembolagets årsredovisning. Enlig den statistiken stod 9D för hela Sveriges fylleri, alla andra i landet var nyktra.

 

Har reportrarna på Extra och forskarna på Brå glömt sin tonårstid? Så gamla kan de ändå inte vara att de aldrig skulle ha stött på en anonym enkät? Eller gick de möjligen i parallellklassen 9C med dom där snobbiga tjejerna som aldrig släppte till i undersökningen som handlade om de ungas sexvanor?

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

pingat på intressant.se och Twingly

 Dela

Kommentarer
Postat av: ulrika ring

s Enkäter är lite roliga. Det gjordes en undersökning i USA för någon tid sedan, eller något sådant.



Ett antal unga pojkar fick svara på en enkät. Om sex. En av frågorna var "hur många av dina kompisar tror du har haft sex i helgen?" Typ 90 % svarade att dom trodde typ 80 % hade "scorat" när det i princip var 6 %... Alltså alla trodde att alla andra hade haft sex, förutom just "jag" när i princip ingen hade haft det.. Så lever myter vidare.



Liksom den uråldriga myten att ungdomar är avskum. Det konstiga är att alla har varit ungdomar och det borde väl väcka något ihågkommande? Om hur det var. Att vara ungdom.



//Ulrika

2010-03-31 @ 09:31:21
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: Dwight

Det här går ju emot min syn på dagens ungdom hur jag än vänder på det...



http://dwights13.blogspot.com/2009/12/dwight-undrar-over-dagens-undom.html



Ljuger dom är dom ju inte alls så där äckelpräktiga som jag vill ha dom till och talar dom sanning så är dom det inte heller. Det innebär att jag får revidera hela min världsbild... tycker inte om det här.



Dwight

2010-03-31 @ 11:20:11
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Ljuramannen

Dwight, du kan vara lugn. Dom ljuger för dej med. SÅÅÅ ordentliga är dom inte. Oavsett om dom fyller i enkäter eller låtsas vara präktiga så ljuger dom.



Det är det som är det otäcka med dagens ungdom. På vår tid var vi ärliga med vår revolt. Det är dom inte längre. Bara ljug alltihop. Lita aldrig på en yngling.

2010-03-31 @ 11:43:42
Postat av: NoCash

Lite oroväckande, ungdomarna är ju samhällets framtid, eller???

2010-03-31 @ 15:11:48
URL: http://nocashismyname.blogspot.com
Postat av: Sherlock

Elementärt käre Watson! Hahaha- samma sak gjorde VI- herrejävlar vad vi knarkade och söp i den där enkäten i nian... Det är sånt det här naiva samhället är numera- lika lättlurade som en 7-åring! Det torde bero på- NOLL LIVSERFARENHET bara en massa studier så har vi en AKADEMIKER HELT UTAN LIVSerfarenhet som ska bestämma över oss andra imbecilla. Dvs en POLITIKER som i sin tur skräddarsyr enkäter. Hur man sen väljer att tolka enkäterna är ju en annan sak. PÅ min tid hajjade man tydligen att vi överdrev. En smula. Så icke NU? Min undran är huriFAAN de som ska föreställa journalister ens ids skriva om sånt som de borde hajja är rent nonsens... ? Jag tycker mig minnas att nyheterna bestod av lite tyngre grejer förr i tiden än enkäter som fjortisar fyllt i.

2010-03-31 @ 19:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0