Lågt eller högt valdeltagande, hur ska ni ha det?

Den som till äventyrs läste gårdagens inlägg såg att Ljuramannen funderade över om han skulle rösta eller inte. Eftersom mannen ljuger lika mycket som en genomsnittspolitiker kan jag ju idag avslöja att han faktiskt hade röstat ett par timmar innan publiceringen. Vilket han idag ångrar djupt. En drös av dagens tidningar citerar TT, i detta fall Corren.

Högt valdeltagande kan ha gynnat SD

Med rekordmånga förtidsröster och två tydliga alternativ att välja på ser valdeltagandet ut att bli högre än 2006, enligt preliminära siffror från Valmyndigheten.
Enligt statsvetare kan det ha gynnat Sverigedemokraterna.

Artikeln analyserar inte mer varför, man bara konstaterar att så är det.

Ärade politiska förståerpåare: Hur f-n ska ni ha det? Det man brukar varna för är ett lågt valdeltagande. Oj vad demokratin tar skada om folk inte röstar. Och nu är det helt plötsligt tvärtom.

Jag skulle nog har ätit fler mackor och druckit flera liter kaffe istället om nu mitt valdeltagande gynnade SD. Inte för att någon av mina tre röster gick dit, men ändå. Tydligen är det deltagandet som är skurken, inte rösterna.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

pingat på intressant.se och Twingly

 Dela Creeper

Kommentarer
Postat av: Kim Johansson

Ja så sant. Men nu är frågan ,ska vi rösta överhuvudtaget ,eller ska vi rösta mycket mer ?? =)

Eller vi kanske ska halvrösta ,då går nog siffrorna ner för SD . :-P

2010-09-20 @ 23:53:16
Postat av: Ljuramannen

Halvrösta var en lika ny politisk term som analysen av valdeltagandet - men om det skulle hålla nassarna borta från riksdagen är metoden klart intressant.



Hur gör man? En halv valsedel i ett halvt kuvert?

2010-09-21 @ 00:10:33
Postat av: Janne Berglund

Du ska inte läsa så mycket borgerliga tidningar, det är inte nyttigt.

2010-09-21 @ 07:29:44
Postat av: Ljuramannen

Janne, du har så rätt så. Inser själv att jag är alldeles för lättpåverkad.

2010-09-21 @ 09:19:08
Postat av: Nattljus

Nu har det scenario hänt som Piratpartiet varnade för när FRA-lagen stöptes: En extremist-parti sitter i makten och kan nosa i syltburken.

2010-09-21 @ 19:21:46
URL: http://noctumlux.blogg.se/
Postat av: MDAMZ/Inspirerar

Ljuramannen...du är förvirrande klockren...;)



Jag behöver dej i mitt kommentarbås?

2010-09-22 @ 16:12:34
URL: http://mdamz.blogspot.com
Postat av: Ulrika Ring

Men Ljuramannen dåh! Försöker du påskina att politiker och deras hov vänder kappan efter vinden?

2010-09-22 @ 20:02:39
URL: http://blogg.segra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0