Försäkringskassan kontra Fas 3

Idag träffade jag en kvinna som för ett halvår sedan förlorade sina tvillingar, om henne skrev jag här.

 

Nu är hon åter igen gravid och jag hoppas innerligt att det ska gå bättre den här gången. Hon har nu nio veckor kvar, inget arbete och vad vore väl bättre än att ta det lite lugnt och vänta i lugn och ro. Nähä, det går ju INTE för sig, hur skulle det se ut? Kvinnan i fråga SKA ut i fas 3, med lite tur hamnar hon hos Ivan Daza och hans jobbfabrik. Inte för att denna fabrik är någon lyckofabrik, men istället för att slita ut sig med klädsortering kan hon åtminstone ta det lugnt och inte göra någonting. Att välja mellan något som är slitsamt och hänsynslöst eller något som enbart är meningslöst och dumt, då kan det i hennes fall vara klokare att välja det sistnämnda.

 

Men VARFÖR ska samhället tvinga ut folk till meningslöshet när det inte är motiverat på något sätt? Jo, det måste kosta pengar att driva politik. Inte kan man gå hemma och få ersättning utan att individen ska kosta samhället ytterligare 225:- om dagen! När vi har ett sådant fasligt skattetryck i landet kan vi ju inte sitta och hålla på pengarna heller!

 

Ett annat exempel är en annan bekant som går på fas 3 och skulle behöva ha hand om sin sjuka mor. Han skulle vilja ha till stånd en deal med Försäkringskassan om anhörigvård halva dagen. Men det går ju inte! Han finns ju i jobb- och utvecklingsgarantin. Och denna historia känner jag själv igen.

 

I samma inlägg som kvinnan med tvillingararna, skrev jag om Ljuramannahustruns hjärna. För ca två år sedan opererades ju Ljuramannahustrun för en hjärntumör. Denna tumör var rätt godartad men satt rätt knivigt till, nämligen under hjärnan, vilket innebar att man var tvungen att lyfta på hjärnan, plocka bort tumören och sedan sätta tillbaka hjärnan på samma plats igen. Exakt hur detta går till överlåter jag åt läkarexpertisen att förklara, men att lyfta en hjärna och sedan sätta tillbaka den är en mer komplicerad historia än att göra samma procedur med en Saab V4-motor.

 

Nu mår Ljuramannahustrun rätt bra efter omständigheterna, men konvalescenstiden efteråt kräver sin tid. Just då hade jag avslutat ett vikariat på Sveriges Radio och hade blivit lovad av en kurator på sjukhuset att få vara hemma på anhörigstöd ett par månader. Och det lät ju bra. Tills ansökningshandlingarna kom tillbaka med beslutet att det inte alls gick för sig för Ljuramannahustrun befann sig inte i livets slutskede. Hon var alltså inte tillräckligt död.

 

Detta i sin tur innebar att jag sattes på åtgärd. Jag hamnade hos en privat arbetsförmedling där man lärde mig hur man uppför sig på intervju, skriver CV och pratar i telefon. Om det har jag för övrigt skrivit här. Just då var det poppis med privata aktörer på arbetsförmedlingsmarknaden och det var en sådan det handlade om. Företaget hette KFG och gick i konkurs för ett halvår sedan. Hur privat ett skattefinansierat företag är och hur det går till när sådana går i konkurs vet jag inte men så är jag ingen ekonom heller. Om det fanns några skattemiljoner som hamnade någon annanstans har jag ännu mindre aning om och spekulationerna överlåter vi åt konspirationsteoretikerna.

 

Men detta med Försäkringskassa och fas 3. Hade jag i det läget jag då befann mig i tvingats att konstuera projekt åt Jobbfabriken och fylla i deras närvarokontroller, hade jag antagligen begått något som vi inte ska prata högt om. Då hade jag förmodligen inte nöjt mig med att sjunga glada visor i lokalnyheterna. 


Jag har väldigt svårt att förstå den här logiken med att Försäkringskassan inte kan låta folk gå hemma hur som helst. Dom ska ut i arbetslivet. Men när det inte finns något arbetsliv? Då hamnar man i åtgärd. Som kostar skattebetalarna en massa pengar.


Vore det inte bättre om man fick gå hemma och sköta om en sjuk anhörig eller sin kropp inför en förlossning för samma summa som man ändå har rätt till, istället för att tvingas ut till en sysselsättning som inte ger ett skit men kostar skattebetalarna ännu mera onödiga pengar? Skulle inte den sittande regeringen just göra sig av med en massa offentliga kostnader? Jag bara frågar.

 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

pingat på intressant.se och Twingly

 Dela

Kommentarer
Postat av: Mannan

Det här har jag många gånger funderat på, det är ju inte länge sedan vi läste om kvinnan som nekades sjukpenning då sonen dog och hon inte orkade anmäla sig på Arbetsförmedlingen dagen efter (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sonen-dog-mamma-nekas-sjukpenning_4004257.svd).



Har vi spårat ur så fullständigt att det bara är de lyckliga som har arbete som har ett helt människovärde idag? För då har vi i praktiken ställt en väldigt stor andel av befolkningen åt sidan och sagt "ni är mindervärdiga och ska ha det sämre än alla andra".



Blir lite lessen ibland.

2010-04-18 @ 09:05:04
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Jo du Mannan, kvinnan du nämner lär vi inte glömma.



Men hur mycket folk finns det där ute egentligen som "sysselsätts" när dom skulle behövas på andra platser?

2010-04-18 @ 11:35:47
Postat av: Obestånd Nattljus Yövalo Noctumlux

Kommer att ha med en bandspelare till den utslussningsmöte som FK och AF vill ha med lilla Aspien om någon vecka. Kanske jag lyckas banda lite olagligheter som bara råkar hamna på nätet...

2010-04-18 @ 12:15:26
URL: http://obestand.blogg.se/
Postat av: Johnny Rocker

Det är bara att kallt konstatera att Sverige gått från välstånd, välfärd med tomtebolycka med rödvita knutar till att nu vara ett iskallt land där var och en sköter sig själv och skiter i omgivningen. Då gäller det både myndigheter, folk på stan men framför allt det styrande packet.

2010-04-18 @ 12:59:25
URL: http://johnnyrockersblogg.blogspot.com/
Postat av: Noomi

Ja, vårt samhälle har förändrats till oigenkännlighet. Jag vet för jag kämpar varje dag för min dotter som inte har några rättigheter trots en svår sjukdom. Har överklagat FK:s beslut i ett år snart och det har ännu inte hamnat hos Förvaltningsdomstolen.



Precis som Johnny säger - Det är kallt, så j****a kallt.

2010-04-18 @ 19:54:52
Postat av: NoCash

Vår rådande politiska inriktning har sakta men säkert utyplånat de mänskliga rättigheterna.

Numera finns det inga, myndigheterna styr och ställer. Därav detta miserabla samhälle...

2010-04-19 @ 12:05:03
URL: http://nocashismyname.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0