En fråga – ett parti

Det är onsdag och plikten kallar. Order har givits från högre ort att det ska bloggas i vanlig ordning och den som har svurit den heliga eden slipper inte undan. Dagens tema är partibildning.

 

Bland de överskuldsatta kommer ibland tanken upp om ett eget parti. Det gör det hos pensionärer, hyresgäster, båtägare och andra intressegrupper också med jämna mellanrum. Hört talas om Den kokta grodans parti? Någon? De fick visst en röst i Riksdagsvalet 2002. 


Egentligen är jag emot enfrågepartier, eller snarare var. Tills jag kom på att hela min tillvaro styrs av en enda fråga: Jag har inga pengar.

 

Vad anser jag om biståndspolitiken? Jo, jag tycker att den som har kan hjälpa den som inte har. Men kan jag skänka bort något till välgörenhet?  Nä, välgörenhet är lyx för de rika.

 

Arbetslösheten då? Vad tjänar det till att arbeta när man inte får över något?


Vad anser jag om samhället över huvudtaget? Jag anser att det är skit samma vad jag anser, och många andra anser det samma om mitt anseende.


Vi kan fortsätta att rabbla upp frågor på rad, den som är utanför är utanför och så länge ingen bryr sig finns det ingen anledning att försöka bli delaktig heller - Det verkar inte spela någon roll om vi har sossar eller moderater som styr över sina allianser eller koalitioner, frågan om överskuldsättning är och förblir anonym och vi som är utanför kommer att vara det tills vi dör och INGEN bryr sig.

 

Om nu en enda fråga avgör precis allt i ens tillvaro, varför då inte rösta på ett enfrågeparti och på just den frågan? I synnerhet när denna enfråga är en nollfråga för de övriga partierna. Ska väl erkänna att vissa enskilda politiker har tagit upp frågan om överskuldsättning, men inte så det hörs.

 

Nu har ett gäng fattiga riddare fått för sig att registrera ett parti. Partiet Fattiga Riddare. Och det kan ju vara värt ett försök, om inte annat, kanske frågan kommer upp i valrörelsen och får sin lilla del i rampljuset.

 

Skulle däremot landets 400 000 skuldsatta nu helst plötsligt få för sig att rösta på detta enfrågeparti, då skulle även de andra syndarna vakna. Jag vill ge Fattiga Riddares Parti en chans att åtminstone registrera sig. Och här kan DU, käre slöläsare, hjälpa till!

 Det första du ska göra är att ställa dig frågan: Behövs ett parti för överskuldsatta? Eller skulle det bara vara uppiggande för den politiska debatten att ett sådant parti skulle existera? Svara du ja på dessa frågor kan du samla ihop ett antal namn på listan som du laddar ner här nedanför.

Och observera, nu är ingen ute efter din röst, din kandidatur, nej, endast efter din välsignelse att bilda ett parti för överskuldsatta. Vad du sedan själv röstar på är ju faktiskt upp till dig!


För att få registrera ett parti i Sverige krävs 1500 namn med personnummer. Och det är bråttom! Senast den 1/3 måste listorna vara inlämnade.

 

Gör alltså så här:

·       Ladda ner den här listan.

·       Skriv ut den.

·       Skriv på.

·       Posta den sedan till:

Insolvens Stockholm
Box 761
12002 ÅRSTA
 

Detta måste alltså vara pappersformat, riktiga namn och riktiga personer.

 

Vi ger det en chans! Har inte jag lyckats övertyga er, läs följande propagandamakare som just idag agiterar för samma sak.


superskuldsatt.blogspot.com
resurspank.blogspot.com
obestand.blogg.se
metrobloggen.se/villerider
blogg.aftonbladet.se/18750
insolvenssthlm.blogspot.com
affesblogg.blogspot.com
systemsnyltarna.blogspot.com
dwights13.blogspot.com
inspirera-inspirera.blogspot.com
johnnyrockersblogg.blogspot.com
autodidact.blogg.se
http://nocashismyname.blogspot.com


Diskutera vidare på forumet, http://fattiga-riddare.se/forum


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,  


Pingat på intressant.se

 Dela

Kommentarer
Postat av: Inspirerar

Du jag var övertygad innan och nu helt på det klara med detta :)

2010-02-25 @ 00:31:53
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Ljurakvinnans granne

På skrivet o klart! Bra initiativ!

Lägger det på lådan idag :)

2010-02-25 @ 09:15:42
Postat av: Ljuramannen

Bra jobbat Ljurakvinnans granne! Fortsätt i samma stil!

2010-02-25 @ 13:08:15
Postat av: Robert

Enfrågeparti...du syr ihop logiken med det bra med din poäng om att hela livet hänger på just en ända fråga.



MVH

Robert

2010-02-25 @ 18:39:55
Postat av: Mannan

Jaha, så nu kan du kommentera på min blogg? Bra!



Mvh Mannan

2010-02-26 @ 20:45:01
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Gubben

Istället för att bilda nya partier så kan det finnas andra lösningar!

2010-02-27 @ 17:47:46
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: Ljuramannen

Gubben, jag säger inte emot. Det kan och ska finnas andra lösningar, partibildning är bara ett tänkbart alternativ.

2010-02-28 @ 15:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0