Filmtajm!

När jag jobbade som lärare och inte orkade förbereda några lektioner brukade jag lösa det med att visa film. Idag orkar jag inte blogga så värst mycket, det är ju snö ute. Vad nu det skulle vara för förklaring, men klart bättre i alla fall än att jag inte skulle orka ta mitt samhällsansvar som bloggare. Hur som helst:

 

Idag blir det bio!

 

Egon Frid (V) ställde i veckan några frågor till justitieminister Beatrice Ask (M) om överskuldsaneringens vara eller icke vara under en riksdagsdebatt. Beatrice Ask svarade (?) och det hela kan ni se på film, här.

För att kunna se den ordentligt behöver man programmet real player, har ni inte det, laddar ni ner det alldeles gratis här.

 

Det vore dumt att förklara och kommentera en hel film för sunt tänkande människor. Dock kan jag väl tycka att Beatrice Ask inte har särskilt mycket att komma med. Hela tre gånger antyder hon att skuldsanering är onödigt eftersom folk ändå inte ansöker det. Enligt Egon Frid ska det finnas ett klart förslag i mars, hon har knappt börjat fundera på det. Men svårt tycker hon att det är. Hon får ta hänsyn till så många TUNGA remissinstanser, CSN, Riksbanken, Finansinspektionen, ”ja, listan är lång” för att citera Beatrice Asks egna ord.

 

Listan är lång på instanser som vill trycka ner den lilla människan. Men nu råkar det inte vara en enda liten människa utan en sjuhelvetes massa små människor. Om vi skulle skriva upp namnen på alla de överskuldsatta i Sverige skulle den listan bli ännu längre.

 

”Å ena sidan har vi gäldenärerna, å andra sidan de som har lånat ut sina pengar... ” Jag då? Och Försäkringskassan då? Har dom lånat ut pengar till mig? Nä, dom har bestämt att råna mig på en summa som jag inte kan betala, därmed punkt. Oss övergreppsoffer känner hon tydligen inte till – eller vill inte känna till.

 

Hon nämner även ”den ekonomiska situation vi nu befinner oss i” som ett hinder för skuldsanering. Om jag nu går här och inte kan betala ett öre till någon, hur ska jag kunna rädda oss ur ”den ekonomiska situation vi nu befinner oss i”? Jag förstår inte.


Tycker ni att debatten inte verkar trovärdig, kan ni se på den här alternativfilmen istället som kanske beskriver verkligheten något bättre. Annars kan ni se vad andra onsdagsbloggare har att komma med, många är vi! Och framför allt, vi har åter igen, vilken vecka i rad minns jag inte, en ny blogg med oss! Välkommen NoCash till den digitala partisanrörelsen!

Och som sagt, läs dessa:


superskuldsatt.blogspot.com
resurspank.blogspot.com
obestand.blogg.se
metrobloggen.se/villerider
blogg.aftonbladet.se/18750
insolvenssthlm.blogspot.com
affesblogg.blogspot.com
systemsnyltarna.blogspot.com
dwights13.blogspot.com
inspirera-inspirera.blogspot.com
johnnyrockersblogg.blogspot.com
autodidact.blogg.se
http://nocashismyname.blogspot.com

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Dela

Kommentarer
Postat av: Johnny Rocker Arwidzon

Den alternativa lilla filmsnutten skrattade jag åt ett tag :-) Nä, tunga instanser som Finsnsinspektionen, inkassobolagen m.m, m.m kan man ju inte trampa sönder. Men en hel uppväxt för en överskuldsatt's barn går att boxas med hur länge som helst. Det är nästan så man lägger en pizza på golvet åt idiotin!!!

2010-02-10 @ 20:46:48
URL: http://johnnyrockersblogg.blogspot.com/
Postat av: Inspirera

Ja du film ses bäst på bio sägs det, det var ju ett tag sedan man va ute på något så fint! Just nu snöar det på min blogg och vad politikerna säger om oss som inga pengar har är att vi får gå med rumpan bar...så det så ;)

2010-02-11 @ 01:29:33
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Dwight

Vet du om Blixt Gordon finns på DVD? Måste skaffas på något vis... Inhandlade en DVD-box med Batman från 1943 för ett tag sedan och det var inte att leka med. Ta en titt bara; http://www.youtube.com/watch?v=Za3_j27RpUY Stenhård action och snygga kostymer.



Dwight

2010-02-11 @ 14:44:07
URL: http://dwights13.blogspot.com/
Postat av: Ljuramannen

Dwight, jag vet faktiskt inte hur tillgängligheten är på Blixt Gordon.



Tänkte annars ge dig i uppdrag att skriva en konspirationsteori om hur Blixt Gordon och Batman tillsammans bekämpar Intrum Justitia och Kronofogden, sånt är du bättre på än jag.



Snygg film du länkar! Även den har högre trovärdighetsfaktor än allt som Beatrice Ask någonsin har låtit rinna ur sin käft.

2010-02-11 @ 15:46:24
Postat av: Ljuramannen

Bara ett tillägg, Dwight: Visst var det väl Kronofogdens bil Batman skickade i diket?

2010-02-11 @ 15:51:55
Postat av: NoCash

B Ask kommenterar att det inte är någon ide med skuldsanering då ingen söker. Hur fan har hon kommit fram till den slutsatsen? Kanske kan det ha att göra med KFMs byråkrater, som hellre säger nej än ja. Samt att allt arbete för själva ansökan måste ske av gäldenären (Då många inte orkar eller kan). Nä sparka på de som redan ligger, det verkar vara temat för våra kära politiker överlag.

Man håller ju på att bygga upp det moderna Sverige, där vi inte existerar.

2010-02-15 @ 21:02:59
URL: http://nocashismyname.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Ja du NoCash, den funderingen har jag också funderat. Det som man med Ertsborns förslag bland andra vill är att underlätta skuldsanering, hon tycker inte det behövs eftersom folk hittills inte har sökt mangrannt. Därmed ska de människor enligt hennes logik kollektivbestraffa dom som nu skulle vilja och anser sig ha en rimlig chans att klara det. Nu ser man till att skuldberget ska vara så högt att människan är knäckt innan man påbörjar saneringen.



Dom skulle ha mycket att lära av min bilreparatör som tycker att man ska behandla skärmrosten i tid.

2010-02-16 @ 00:19:49
Postat av: Mannan

Vänligen rapa genast ur dig ett nytt fräscht blogginlägg, för nu har jag väntat i flera dagar på att få skratta igen. OBS det ska vara roligt!!! annars klubbar jag ner dig med ett dinosaurieben.

2010-02-16 @ 12:55:04
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Roligt! Det är inte lite du begär av en dysterhetens fanbärare. Eller Prince Of Darkness som min brittiske motsvarighet Ozzy Osbounre definierar saken. Här ska inte has roligt! Detta är en kräkblogg, inte muntergöks-SM, för att citera Dwight.

2010-02-16 @ 17:47:28
Postat av: Mannan

Dwight må vara bra på att kasta sten, men han har ingen humor... eller jo, det har han nog, men han har fel. Det ska visst vara roligt!!! Jag har skrattat så jag gråtit (helt sant) åt hans egen beskrivning av Arbetsmarknadsåtgärden från Helvetet: Sopa E4:an! liksom jag har skrattat så jag nästan (bara nästan) kräkts på riktigt åt din skildring av senaste grupparbetet på Migrationsverket. Så jag förbehåller mig rätten att ha roligt, oavsett vad Dwight tycker ;)



Så det så!

2010-02-16 @ 18:21:35
URL: http://resurspank.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0