Ska medarbetare behandlas som hästar?

Den här såg jag i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga igår:

Mira Klintrot är ledarskapskonsult på Hästkraft Ledarutveckling som ger kurser i att bli en bättre chef genom att handskas med hästar

– Vi behandlar i allmänhet hästar bättre än vi behandlar medarbetare. Om du gör rätt med hästen så gör hästen rätt. Är du otydlig gör den fel. Men du tar aldrig reda på om du är otydlig med dina medarbetare utan förutsätter att de ska göra rätt – och inte får de beröm heller.

Vad kan chefer lära av att hantera hästar?

– Det är rätt så likt att leda medarbetare och att leda hästar. När man lär ett djur något säger man ”Duktig, vad bra!” när djuret gör rätt. Chefer kan skicka sina medarbetare på kurs, men sen när medarbetarna kommer hem och gör som de har lärt sig får de kommentaren: ”Har du varit på kurs, eller?” Då vågar man inte testa det nya.

Hästmänniskor är ibland lite bossiga, är det inte risk att cheferna blir det också av den här kursen?

– Kanske om det vore mili­tärer av den gamla stammen som höll kursen, men eftersom det handlar om positiv förstärkning tror jag absolut inte det. Du skulle göra mycket mer rätt och lämna in tidrapporten i tid om din chef ser glad ut när du lämnar in den, i stället för att skälla när man inte lämnar in den i tid.


Som sagt, Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga igår. Tänkte inte ens kommentera detta men eftersom den väckte ett par frågor jag inte får ur mig, måste jag nog ställa dem ändå. Väntar tacksamt på svar.

  1. Tänk om en chef skulle lära sig att behandla sina anställda som människor istället, undrar hur det skulle gå för företaget?
  2. Undrar hur många kurser en sådan chef skulle behöva gå?
  3. Hur mycket pengar, tid och dumhet finns det i företag som skickar sina chefer till den här sortens bildningsverksamhet? (Jfr grupparbeten hos Migrationsverket.)

Detta  som Mira Klintrot nämner  när chefen kommer hem och få frågan ”har du varit på kurs?”. Tro fan att han antingen har varit på kurs eller åtminstone inspärrad på hispan när han börjar berömma, bestämma och skrika ptroo när kontoristen går händelserna i förväg. Piskan är i och för sig ingen nyhet.

- Bra jobbat, nu tar jag en timmes lunch! Här får du havre! När jag kommer tillbaka fortsätter vi i travande tempo! Bajsa inte på tangentbordet är du snäll!

  

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Dela

Kommentarer
Postat av: Inspirerar

hahahaha...det är till att sätta fötterna i stigbyglarna och lära sej hantera piskan rätt...swoooosch

2010-02-19 @ 07:47:44
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Mannan

Jaa, varför inte? Om man kan få fler tillbaka i arbete genom hitte-på-sysselsättningar på Arbetsförmedligen, vare sig det nu handlar om att måla med vattenfärg eller gå nån skriva-brev-kurs, så borde man väl kunna öka produktiviteten bland de redan anställda genom olika dressyrkurser?

2010-02-19 @ 13:06:17
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: ulrika ring

ROTFL ihjäl mig. Å andra sidan, som du viftar omkring med kallingarna så kan man kanske kalla dig Hingst? :)



Fått nått sålt då?

2010-02-19 @ 13:47:31
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: ulrika ring

jag skrattar ihjäl mig! GILLA vår nya hingst The Ljuramannen! Hur är det med "moroten"? ja nåt så jävulskt jag sitter och asgarvar här.

2010-02-19 @ 13:49:43
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: Robert

He-he-he.

2010-02-19 @ 15:00:40
Postat av: Autodidact

Behandlar oss som djur gör de ju redan.. jag är med dig Ljuraman, skicka dem på en kurs som lär dem att behandla oss som människor istället. Slöseri med resurser.. Fy f*n

2010-02-20 @ 00:32:38
URL: http://autodidact.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0