Miljöfjolleri

Det är Pridefestival och då måste alla seriösa bloggare hylla en bög. Andreas Carlgren är en sådan. Förutom att vara bög är han miljöminister.

 

Andreas Carlgren har öppet gått ut med sin homosexualitet och det kan ju tyckas vara modigt. Om han kunde visa samma mod och krydda det med lite civilkurage i egenskap av miljöminister skulle han vara en toppensnäcka. Nu är det emellertid inte så. Vi minns hur han försvarade beslutet att permanenta kärnkraften. ”Jag tågade mot Barsebäck på 70-talet men nu har jag fått ett nytt huvud och en ny lön av den sittande regeringen” eller nåt sånt. Minns inte om citatet löd exakt så men åt det hållet i alla fall.

 

Idag skriver Svenska Dagbladet om FN:s generalförsamling som har slagit fast att rent vatten är en mänsklig rättighet. Dock lade Sverige genom Andreas Carlgren ner sin röst.

 

FN:s generalförsamling slår fast att tillgång till rent vatten och sanitär utrustning är grundläggande mänskliga rättigheter.


Efter över en över 15 år lång debatt antogs på onsdagen den icke bindande resolutionen av 122 nationer, ingen var emot. 41 länder lade dock ned sina röster. Sverige och Danmark lade ned sina röster.


- Vad vi har vänt oss emot är själva principen, att man formulerar det som en mänsklig rättighet.


- Om man börjar formulera sådana rättigheter som människor har, då ska det också ha en full juridisk verkan, och det är därför vi inte tycker att det här är rätt metod att uppnå ett väldigt viktigt och gott syfte, säger Carlgren.


Alltså...va? Får dom verkligen lön för detta ordklyveri? Ja, det får dom, och även en klart högre timpenning än tjejen i min Ica-butik.

Men Pride var det ju inlägget började med. Vill jag då genom detta prideinlägg dra paralleller med Carlgrens ynkliga fjollighet som miljöminister och hans sexuella läggning? Nej, tvärtom. Jag vill att han ska var mer homosexuell. Detta eftersom jag tror att han istället för att förstöra Moder Jord med sina tandlösa beslut i riksdag, FN och andra nationella och internationella instanser skulle göra mer nytta med att stanna hemma och knulla röv.  



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,


pingat på intressant.se och Twingly


Dela Creeper

Kommentarer
Postat av: Gubben

Däremot är Jämtins förslag om könsneutrala dass en stor fråga:)!!

2010-07-30 @ 10:27:08
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: Gubben

Glömde min fråga?

Menar du att han ska köran i röven på Jämtin på dass?

2010-07-30 @ 18:54:51
URL: http://mhats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0