Arbetsskador, diskriminering och statistik

Den här artikeln såg jag i lördagens DN, men vem orkar blogga en lördag när det är fint väder och det vankas grill och pilkastning. Kan dock inte riktigt släppa ämnet trots att det nu är mitt i veckan och korven uppäten och killerförlusten nesligen konstaterad.

Det är nästan dubbelt så svårt för kvinnor som för män att få sina arbetsskador godkända hos Försäkringskassan.

Under första halvåret 2010 bifölls 23 procent av männens ansökningar och endast 13 procent av kvinnornas.

Må vara att statistiken stämmer. Själv undrar jag varför inte ens en fjärdedel av männens arbetsskador godkänns eller varför 87 % av kvinnorna får avslag? Borde inte orättvisan och det mänskiga lidandet snarare finnas i den statistiken? Inget om det i artikeln, man tar det som den naturligaste sak i världen att folk söker ersättning för arbetsskador för att de inte har annat att göra och för att det är för långt att åka till golfklubben. "Nä, jag skiter i lördagsgolfen, jag anmäler en arbetsskada istället.”

Eller kan det bero på fusk? Vi har ju hört till leda om hur Försäkringskassan effektiviserar sin jakt på bidragsfuskare. Klart att det är simulanter som inte får sina arbetsskador godkända! Ynkliga veklingar som inte orkar jobba utan att kräva pengar för det! 

Och eftersom statistik aldrig ljuger och siffrorna stämmer, simulerar naturligtvis kvinnorna ännu mer. Skadeva så skadeva! Konsekvens och ordning i den statistiska världen.

Att män i allmänhet skulle jobba med mer riskfyllda arbeten nämner artikeln inte alls. Vill förringa varken sjuk- eller undersköterska, minns att min egen mor lyckades städa till sig rätt dåliga knän. Men nog är det oftast gubbar som ramlar ner från byggställningar eller andas in de mest konstiga vätskor och avgaser.

Men nu handlar det om siffror och statistik. Och statistik ska läsas ensidigt, enögt och med skygglappar av ett vinylkonvoluts storlek. Här är det rättvisa som gäller.

 

Eftersom rättvisa oftast skapas genom förhandlingar, godtycke och kohandel, skulle jag nu vilja fråga landets samlade feministkår vad ni anser vara en rimlig nivå på kvinnliga simulanter som släpps igenom? Ska det vara samma 23 % som hos männen eller ska vi till och med bjuda över på en procentdel eller två? 23 för män och 25 för kvinnor? Då framstår kvinnorna som något mindre simulerande än männen vilket jag kan bjuda på. Att godkänna fler arbetsskador hos folk i allmänhet, det har vi inte råd med och i ett samhälle där allt ska sållas genom genusperspektivet är ju faktiskt inte folkets välmående det primära, utan könsstatistiken. Och förresten, att bry sig om arbetare överhuvudtaget, det är ju faktiskt lite väl mycket 70-tal.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


pingat på intressant.se och Twingly


 Dela Creeper

Kommentarer
Postat av: Johnny "The Rocker" Arwidzon

Det där påminner mig om Alliansens skönmålning och mörkning av statistilen kring arbetslösheten och hur många "mindre" som behöver gå på socialbidrag. Den oinvigde, oinsatte medborgaren som läser divrse kvällstidningar i ämnet går ju på den presentationen av statistiken. Fördjupar man sig lite så är det tvärtom. Alliansen har gjort det sämra för merparten av medborgarna. Förutom de på Södermalm i Stockholm och de ute i Lindö här i Norrköping.



Tack för ett mycket intressant inlägg, O Ljuraman.



2010-07-20 @ 12:36:37
URL: http://johnnyrockersblogg.blogspot.com/
Postat av: Ljurakvinnans granne

Det här måste jag bara svara på..Iom att jag har jobbat med just yrkesskador o arbetsskador..Så är jag ganska insatt i änmnet.. För att börja med så vart det en ny lag 1977..Som gjorde att det började heta arbetsskada i stället för yrkesskada...vilket gjorde att det var flera diagnoser som inte vart godkända...bla diagnosen lumbago (omfattar ryggproblem)

Innan 1977 var den godkänd... men det var väl för många som fick livränta för staten.. så då tog dom liksom bara bort den...o vi var många handläggare som reagerade..MEN vi kom ingenstans iallfall...Att män ramlar ner för ställningar o har kanske lite annorlunda risksituation? Det håller jag med om...Men då får man ändra anmälan..Då ska det stå arbetsplatsolycka...DÅ får man ofta igenom den...Även om det i slutändan blir just diagnosen lumbago...dvs ajajajaj i ryggen... Reglerna är krångliga..o skulle man kunna skriva beslut på ren svenska? Som man kan förstå!! Då kunde vi nog sparka ett antal personer på FK..MEN nu går ju inte det heller.. iom att det är ett statligt verk!! Sitter o funderar på om kanske jobbfabriken kan hjälpa till dära? Men det går ju inte det heller.. för då förlorar ju Daza massa pengar..o det vore ju inte bra för honom..även om han nu losat sin kompis Littorin...Tackar för mig o för Ljuramannens alltid lika välskrivna inlägg på bloggen!

2010-07-20 @ 12:58:53
Postat av: Ljuramannens gamle vän.

Återigen har jag avnjutit en av "Ljuramannens" smått fantastiska skriverier om livet och dess sidor och även baksidor. Det är mycket som jag har lärt mig om hur livet kan te sig för de som inte passar in i "mallen" för hur man ska vara eller inte. Hur som helst , jag läser alla Ljuramannens blogginlägg med stor förtjusning. Så hade du inte förstått det innan så.......

2010-07-20 @ 13:37:55
Postat av: Marie

Joho, det är som det är verkligen... Ramla ner från en stege det är mätbart det. Det går att mäta fallhöjden, skadornas omfattning, konvalescens osv. Ett vårdbiträde som år efter år lyfter tunga patienter, vrider och vänder på både sig, patienter, moppar, hinkar och springer och springer genom korridorerna.... Där är det svårt att ange en tidpunkt när stegen välte så att säga.... mmm.... Det är skillnad det.

2010-07-20 @ 23:04:48
URL: http://livsrop.blogspot.com
Postat av: Ljuramannen

Marie: Jag säger inte emot på någon punkt. Men förstår ändå inte varför man ser problemet i bara den där mellanskillnaden, när de flesta inte får sina arbetsskador godkända alls. Där har vi problemet, inte i den idiotiska könsdebatten.

2010-07-21 @ 01:46:30
Postat av: Mumriken (Lasse)

Ja, det är en mycket intressant iakttagelse. Tyvärr är det som du säger att diskussionen kring jämställdheten ibland döljer det verkliga problemet, nämligen varför så många får avslag. Tyvärr så pekar det som din granne säger på ett viktigt faktum. Alla ska vara skyddade av samhället, om det inte blir för dyrt, för då får man sålla bort några som vi inte skyddar. Keep it up, Ljuramannen!

2010-07-21 @ 08:24:50
URL: http://mumriken.wordpress.com/
Postat av: ulrika ring

himla bra skrivet. Och jag håller med dig. Statistiken används helt fel.

2010-07-23 @ 00:51:34
URL: http://blogg.fattigariddare.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0