Vi har det bra i jämviktsreserven.

Under veckan som gick kom jag i kontakt med ett par artiklar från förhistorisk tid. Eftersom allt i den mer och mer datoriserade, ungdomsinriktade och coola världen går fortare och fortare är allt som är äldre än tre månader att betrakta som historiskt. När vi då pratar om artiklar från 2005 resp 2007 rör vi oss bland dinosaurierna.

 

Tiden går fortare men inget tycks förändras. Synen på arbete till exempel. Dagligen får vi höra att arbetslösheten är den viktigaste frågan att lösa från både höger och vänster. Ingen tycks dock vilja medge att vår välfärd behöver arbetslöshet. Eller kanske inte ”vår” i meningen ”vi alla”, låt oss säga ”Sveriges välfärd” i stället. Det är bättre att tala om att man vill Sveriges väl än allas, eftersom man genom att bara hylla Sverige automatiskt alltid utesluter någon grupp, beroende på vems definition som råkar gälla vid tillfället.

 

Den första artikeln är från Aftonbladet 2005, skriven av Dan Josefsson (tack för tipset Nicklas).

 

Den andra av Jon Weman i Arbetaren 2007.

 

Två av varandra oberoende skribenter men samma slutsats. Inflation går före jobb, för många i arbete är lika med ökade lönekrav, ”jämviktsarbetslöshet” är modellen som passar de styrande. Arbetslöshet är bra för landet! Sanningen som vilken regering som helst jobbar för, men låtsas om något annat.

 

I Dan Josefssons annars utmärkta artikel kan jag dock störa mig på generaliseringen av folk och folk, men på den tiden kanske inte arbetslöshet drabbade normala vita män, vad minns väl jag, det var ju som sagt i förhistorisk tid.


Men numera är det nog värre ändå. Låtom oss illustrera detta med en video där Sven-Otto Littorin reder ut begreppen. Filmen är från tiden då han fortfarande var arbetsmarknadsminister. Där Dan Josefsson pratar om utanförskapet som ett privilegium för ”invandrare, ungdomar, kvinnor i ofrivilligt deltidsarbete, handikappade och äldre”, säger Sven-Otto att folk som har hamnat utanför ”inte sällan är både alkoholister och psykfall”. (Han säger det ca 1 minut in i klippet, hans fortsatta dravel om bl a sociala företag som eldsjälar är inte värt att slösa dyra minuter av sitt korta liv till att lyssna på.)

Arbete eller inte. Pengarna eller livet. Jag kan nu konstatera att för mig personligen finns ingen som helst poäng med att arbeta. Skuldsanering får jag inte, Försäkringskassan har satt mig i en rävsax som jag inte kommer ur förrän skulderna till dem automatiskt förfaller. Att jag skulle gå och slava ”för att känna mig behövd” – haha! Jag kan möjligen gå på någon tvångsåtgärd för att göra livet surt för omgivningen och för att kosta samhället mer pengar men där slutar det.

 

För allas bästa är det billigast att bara vara. Jag hjälper ju samhället genom att finnas i jämviktsreserven, låt mig då fortsätta med det. Att aktivera mig kostar pengar, det blir billigast för alla parter om jag får vara i fred. Att däremot ta bort allt understöd och låta mig svälta är ingen bra idé, för det tänker jag definitivt inte tåla. Desperata människor blir en dyr affär, det kan ni se på länder där RIKTIG fattigdom råder. Hunger föder kriminalitet och jag är inget undantag. Alltså: Lämna mig i fred! Stick! Eller lös era inflationer och annan matematik till allas gagn, ni som har kalkyler, prognoser och räknedosor till att både elda och gödsla med.

 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

pingat på intressant.se och Twingly

 Dela Creeper

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är bra. Du ska inte gå och slava, gå runt och slarva istället. Gör din plikt för välfärden!

2010-11-28 @ 18:31:17
Postat av: Ulrika Ring

ja visst har vi det BRA i SVERIGE! JÄTTEBRA. Verkligen. Sannerligen. Klokskap vart man än vänder sig. Klokskap. Klokskap. Och INSIKT.



JÄTTEBRA. Verkligen...



//Ulrika

2010-11-29 @ 00:56:22
URL: http://blogg.segra.se
Postat av: Niklas FSIS

Det är alltid trevligt & givande att läsa din blogg Ljuramannen. Fortsätt med ditt suveräna skrivande.



Jag ville bara informera dig / er att ni alla som arbetar / skriver om FAS 3 har chansen att skriva helt egna inlägg och publicera på http://svenskinfoservicepost.wordpress.com både anonymt och med hela uppgifter. Så klart ger ni oss rätten att publicera allt på olika forum, söktjänster, bloggar, sociala media med mycket mera.



Ni äger givetvis era inlägg & vi gör inga redigeringar men måste hålla oss under Svensk lagstiftning.



Varför gör vi detta ?

Det är enkelt. Vi vill samla en informations bank där Media kan ta del av alla inlägg, uppgifter mm. Vi har dagligen kontakt med en rad media i hela Sverige som frågor oss om material, dock ha vi inte allt men kan kanske med denna sajt bidra med mycket.



För att publicera en artikel - Det är enkelt skriv den & lägg gärna med en länk till ditt publicerade material på din blogg, Namn & Efternamn och gärna kontakt uppgifter men som sagt du kan även vara anonym.



Försök att få med så mycket källor som möjligt för Media har börjat intressera sig för FAS 3 & det har vi märkt igenom en rad samtal från Sverige över.



Med Vänliga Hälsningar

Ordf Niklas - Föreningen Svensk info Service (FSIS)

www.svenskinfoservice.tk

2010-12-01 @ 11:31:46
URL: http://svenskinfoservice.wordpress.com
Postat av: Ljuramannen

Trevligt Niklas! Skall studeras närmare.

Den här bloggen har ju en hel del inlägg om fas3 med länkar både hit och dit. Dessa får du (och vem som helst) gärna kopiera och använda hur mycket som helst. Naturligtvis hör det till god ton att man anger källan, inte för att jag tjänar nåt på det eller vill ha ersättning, men jag ler mer och mer åt min spegelbild varje kväll när jag googlar mitt namn innan jag lägger mig om jag ser att nya träffar har inkommit...

2010-12-02 @ 12:17:26
Postat av: Niklas FSIS

Hej. Vi anger alltid källor eller länkar när vi skriver om något. Se tex http://svenskinfoservice.wordpress.com/2010/11/30/personalstrategerna-fas-3-jug/ Så klart klipper vi även lite meningar men det är ju redan saker som utrycks på bloggar personligen och sen länkar vi alltid till bloggen.



Vi brukar även ha mappar där vi kör sid shots & sparar för varje inlägg, dvs om användaren skulle ändra innehållet & för framtida bruk. Ibland brukar vi kunna använda oss utav denna metod istället för att ringa / maila som ibland kan vara omöjligt när det gäller bloggare.



Förstår & ibland så gör jag detsamma.



2010-12-02 @ 19:44:24
URL: http://svenskinfoservice.tk
Postat av: Ljuramannen

Mycket trevligt Niklas! Fortsätt i samma stil!

2010-12-02 @ 19:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0