Korvcoachning

Jag trodde att botten var nådd med fas 3. Nejdå. I konsten att förolämpa vuxna människor är fantasin obegränsad.

 

Det senaste är att man ska ha med sig en coach till arbetet om man ska tro Rapport.


En jobbcoach som följer med långtidsarbetslösa på praktikplatser ska ge fler varaktiga jobb. Det föreslår regeringen i en ny åtgärd.
 

En coach över tröskeln är enligt arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M), någon som stödjer både den som ska anställas och arbetsgivaren, under en lite kortare eller längre period.


Vad ska coachen göra på arbetsplatsen?
-Det kan handla om dels om stöd till den arbetssökande för att känna sig trygg. Men också att arbetsgivaren får hjälp med att utforma arbetsmiljön så att personen kan behålla praktikplatsen och att det kan leda till ett varaktigt jobb, säger Hillevi Engström.


Åtgärden vänder sig främst till äldre, långtidsarbetslösa och regeringen räknar med att 1300 personer kommer att få ta del av denna utökade coachhjälp som är ett försök under två år.


Är det värt så stora insatser för så pass få personer?
-Det är värt väldigt mycket insatser för att hjälpa människor tillbaka till allt det som ett arbete innebär. Inte bara en egen försörjning utan också en bättre självkänsla och en gemenskap.

 

 

Nu får ni väl ändå ta och ge er! Bara för att man är äldre och arbetslös är man automatiskt inte dum i huvudet. Eller har man börjat tvinga senildementa ut i arbetslivet? Är inte ålder lika med erfarenhet längre? Ska JAG, en man på 50 år, hålla en 25-åring i handen för att lära mig att öppna en dörr? Så tolkar åtminstone jag begreppet att gå över en tröskel.

 

Hur mycket ska en arbetslös få kosta ett samhälle egentligen? Om vi nu tar varm korv som exempel: En hederlig medborgare vill köpa sig en kokt med bröd. Detta gör han från en kiosk där tre personer står och trängs. Kioskägaren står och bevakar en coach, som talar om för en fd långtidsarbetslös hur lång senapssträngen ska vara. Man får förutsätta att dessa coacher är duktiga på senapssträngar så de på eftermiddagen kan vidareutbilda sig i ämnet hackad gurka. För hur ska de annars kunna coacha den långtidsarbetslöse i gurkportioner om de själva inte behärskar området? Det krävs mycket av en coach.

 

Men hur mycket kommer denna korv att kosta i slutändan? Och vem betalar? Korvgubben/kärringen tror jag inte gör det, för en egenföretagare är det både billigare och enklare att sälja korven själv. Men om han får en gratis hjälpreda som både du och jag betalar? Då kanske det kan vara lite trevligt med avlastning i höstkylan. Och för korven kan han ta samma pris för som hittills.

 

Att hjälpredan i sin tur ska ha en ledsagare gör det hela mer svårmotiverat. Jag förstår om han är synskadad, eftersom ledarhundar inte får vistas på ställen där man säljer livsmedel. Men en helt fullt normal, hörande, seende, luktande individ vars enda handikapp är att han/hon inte har jobbat på ett tag? Nu ska vi betala för denne extraperson också. Av våra gemensamma pengar, för jag tror inte att korvgubben/kärringen vill betala för en massa onödiga typer som bara står och glor.

Samma borgerskap som uppfinner dessa åtgärder brukar ofta använda ordet ”dalta”. Det daltas med fångar och invandrare och stökiga skolungar och alla som råkar stå i vägen. Om inte detta överbeskydd av en normalbefolkning är att dalta med folk har jag nog missförstått ordets innebörd. I och för sig, dalt kanske inte är synonymt med förnedring. Måste slå upp i SAOL…

 

Hur som helst: En coach som följer med till arbetsplatsen måste väl rimligen ha lön? Så hur mycket kostar ett utfört arbete egentligen? En skitersättning för den som gör jobbet PLUS lön för coachen som håller honom/henne i handen, stör, irriterar och är allmänt i vägen. Och vinst för korvgubben, dels för såld korv, dels för gratis arbetskraft. Kan han dessutom på något sätt få genom en fas 3-placering också så blir det riktigt mysigt i kiosken. Fas 3 får ju inte konkurrera med riktiga jobb men den här fas3:aren kan ju skriva en livsbok om korvförsäljarens hela karriär från den stund han lärde sig koka korv tills han rörde ihop sin första mosbytta. 225/dag borde bidra till billigare korv för konsumenten?

 

Dessa coacher då? Oftast är dessa själva arbetslösa men som sedan får jobb som ledsagare av andra olycksbröder och -systrar. Blind leder en blind, ni vet. Kvalificerar inte den bakgrunden till ytterligare en coach? En arbetslös som nu ska sadla om till arbetare måste ju rimligtvis vara hur osäker och bortkommen som helst. Till slut har vi ett samhälle där en delar ut korv och sex kontrollerar, coachar och bevakar.

 

Ärade borgare, vad var det för fel på gamla hederliga Sovjetunionen egentligen? Där hade man arbetsplikt och för att kunna sysselsätta alla var man tvungen att konstruera en massa kontroll- och bevakningsuppgifter. Ni lyckas inte lösa sysselsättningen, bra, låt bli då! Er jobblinje leder bara till ökade skatteutgifter för fullkomligt poänglösa arbetsuppgifter. Är det inte ni som vill SÄNKA skatten? Eller är det bara jag som inte kan räkna?  Och det här med varaktiga jobb... SLUTA NU!!!

 

Men i korvmojen är det gemytligt och trångt!

 

Finns det stjärterum finns det korvståndäsch den var kass, den raderar vi…

 

 

P.S. Har ni märkt att jag försöker rentvå min mansgrisimage genom att ta med båda könen när jag talar om korvgubben/kärringen? Varför ska korv bara säljas av män? Ingen könsdiskriminering på min blogg!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

pingat på intressant.se och Twingly

 Dela Creeper

Kommentarer
Postat av: Ulrika Ring

Ja jävlar... Du skriver otroligt roligt om ett oändligt sorgligt system. Stackars människorna. Jag har en god vän som är arb.lös och har 1 st arbetsförmedlare till sin tjänst, en arbetsförmedlare som i princip inte gör någonting annat än övervakar och hotar med indragen a-kassa, sen finns det en coach i bakgrunden som ska berätta hur man bäst söker arbete och TROTS dessa två personer till sitt förfogande så ska den arbetslösa personen själv leta fram en utbildning. Vilket han hade gjort helt på egen hand UTAN dessa två personer "vid sin sida".



Det är verkligen som någon tagit en bit krita och en viss kroppsdel och ritat upp ett mönster. Ett jobbsökarmönster.



You rock Ozzy from Ljura.



förräxten, ser att du inte gillar Goda Män. Hur är det med Dåliga Män? Gillar du dom eller är det bara Dåliga Kvinnor du gillar?

2010-10-13 @ 17:57:24
URL: http://blogg.segra.se
Postat av: Thriller-ill

...och guess what... Hillevie är arbetsmarknadsminister jepp, furthermore en najs person - som du redan är bekant med - och som sitter i arbetsmarknadsutskottet är..tam-ta-dam-tam



Katarina Brännström! :) Det är väl inte den typen av dåliga kvinnor du tycker om?

2010-10-13 @ 18:09:35
Postat av: Shakti

Fett bra skrivet!

en liten rättelse bara; just ledarhundar är faktiskt undantagna från Livsmedelsverkets regler :_D

Tyvärr vet folk inte om det, vilket jag som fd ledarhundsägare ofta fick bråka om...

Nä nu tycker jag att det är dags att starta en kolchos.

2010-10-13 @ 18:59:23
Postat av: Mannan

Bra rutet igen, Ljura. Behövs, alla ja-sägare håller liksom på att ta över i samhället... av rädsla för att sticka ut hakan och framställas som arbetsskygga, kanske?

2010-10-13 @ 20:07:28
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Gubben

Fast är det inte det som är de nya moderaterna?

Alltså köra med gamla beprövade kommunist knep!

Kanonbra skrivet Ljuramannen!!

2010-10-13 @ 20:08:49
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: Ljuramannen

Den gode Ulrika är lika skojig som alltid. Var får hon allt ifrån? Dåliga kvinnor kan jag ju fortsätta att drömma om, men kom på att jag kanske skulle göra något åt min presentation ändå.



När jag skrev att jag hatade Goda Män, hade jag en konflikt med en god man som har avhandlats på bloggen. Inläggen finns kvar för den som vill leta. Nu har denne herre dock försvunnit ur både mitt och sonens liv, tydligen har han även slutat att göra reklam för sin person på annat håll, varför jag härmed önskar honom ett långt liv så länge han är tyst.



Min son har nu en god man som har visat sig vara rakryggad och opartisk, håller sina löften och verkar jobba för hans intressen och hans bästa, varför jag efter Ulrikas små lustigheter faktiskt väljer att ta bort begreppet Goda Män som hatobjekt. Idioter och maktmissbrukare kommer jag att fortsätta avsky inom alla kategorier och grupperingar, men det finns ju faktiskt folk som kan sköta sina åtaganden också.

2010-10-14 @ 01:37:53
Postat av: Ljuramannen

Shakti: Tack för rättelsen, vilket i och för sig gör mig glad. Tänk att en annars stelbent lagstiftning faktsikt kan ha lite humana inslag också. Sedan att folk inte känner till detta förvånar mig inte ett dugg...



För inte alls länge sedan pratade jag faktiskt med en dam som hade ledarhund och av hennes berättelse att döma finns det en hel del att förbättra på det området. Hon verkade gilla sin hund och vice versa, hunden verkade väluppfostrad och klok, varför jag har svårt att tänka mig att hon skulle vilja byta den mot en coach från Arbetsförmedlingen.

2010-10-14 @ 01:55:49
Postat av: susanna svensson

Du ta och skicka in den här artikeln till newsmill eller sourze så att den sprids mer eller varför inte dn debatt

2010-10-14 @ 08:01:54
Postat av: NoCash

Ja, vad ska man säga. Klockrent!

Tänk att man får behandla människor på detta sätt i Sverige 2010????



Arbetslinjen låter vackert som bara f-n, men det verkar få ske till vilket pris som helst.



Varför ska företag anställa personal, när det finns FAS3. Få betalt 225 kr per dag istället, vilket klipp. Inga förpliktelser alls.



En spännande framtid väntar, där FAS3 tar över helt. Helt tragiskt...



Ride On...



NoCash

2010-10-14 @ 08:45:32
URL: http://nocashismyname.blogspot.com
Postat av: Ulrika Ring

Hejsan igensan,

ang. Gode män. Jag känner väl till din bakgrund med gode män. Det var liksom bara jag som skulle vara rolig...



Hursomhelst, bra skrivet och precis som Susanna Svensson skrev i kommentarerna, varför inte skaffa dig ett konto hos newsmill (gratis) och sätta in blogginlägget där som en artikel?



You Råkk änd Rållar!



//Ulrika

2010-10-14 @ 10:42:09
URL: http://blogg.segra.se
Postat av: Ljuramannen

Susanna och Ulrika: Tog er på orden och reggade mig på Newsmill och lade ut artikeln. Och endast en timme efteråt fick jag det här svaret:



"Din artikel har refuserats.



Hej! Vi ville bara meddela att vi valt att inte publicera din artikel "Korvcoachning".

MVH, Newsmill"



Det är roligt med snabba besked!

2010-10-14 @ 14:01:04
Postat av: Företagare

Det är ingen idé att du skickar texten till redaktionen på den malliga och snorkiga DN Debatt. När jag var arbetslös försökte jag med en medellång och välskriven text i värsta bitska ironi om arbetsmarknadens lotteri som jag kallade min artikel.



Näe, den ville minsann inte redaktionen publicera. Varför? Fick svar från Herr Bergström himself att det beror på skribentens samhällsposition vilka artiklar som publiceras. Jahaja, arbetslösa har så klart ingen samhällsposition. Så långt tänkte jag inte ens. Jag fick den publicerad i alla fall. Expressen tog in den på sidan 2. Det här var 2005.



Nu jobbar jag med bl.a rekrytering av personal och har kontakt med Af. Och där på vissa kontor är handläggaren inte ens på plats när vi bestämt tid för samtal via telefon. Verkligen slappt och nonchalant. Det är inte så lätt för ett mindre företag att få någon som passar för en ledig tjänst när inte Af ens bemödar sig att medverka till att en långtidsarbetslös kan få jobb.



Enligt Af måste en handledare finnas tillgänglig hela tiden när det gäller fas3:are. Alltså en handledare från företaget. Och praktikanten får ALDRIG lämnas ensam. Vilken urbota dum och korkad regel! Så personen ska alltså ha handledaren i hasorna åtta timmar per arbetsdag. Och nu en jobbcoach från Af också.



Nixpix, den där skrivbordsprodukten kommer aldrig att fungera. Ha en tramsig coach från Af på arbetsplatsen. Nej tack! Och hur blir det med kvalitén på utfört jobb om en person i fas3 måste söka jobb under tiden han jobbar hos oss på heltid? (Jag har valt en han, slipper på så sätt skriva han/hon hela tiden.)



Är det därför fas3:are ska vara ute på praktik hos företag för att de ska söka jobb under arbetsdagen? Eller när ska de göra det?



Af kallar till möte. Jahaja, då måste han gå dit. Han blir kallad till intervju. Jahaja, då måste han åka dit och som kanske tar hela dagen i anspråk eller till och med måste övernatta på annan ort. Då blir det två dagars frånvaro. Är det värt 225:-/dag? Näe, det tycker vi inte. Kvalité måste gå före och få kosta mer i form av en riktig lön. Så går resonemanget där jag jobbar.



Ojdå, vilket långt inlägg det blev.

2010-10-15 @ 16:54:53
Postat av: Kan inte förstå

Varför ställer arbetslösa upp på denna idiotiska förnedring? Gör en anmälan om brott mot mänskliga rättigheter istället för att gnälla.

2010-10-17 @ 08:57:28
Postat av: KalleB

Kanske en liten kul detalj! :



Om du reggades till fas3 uppdrag för ett år sedan och var 64 år,så fick du automatiskt via AF-megadator ett tvåårskontrakt hos anordnaren.



Detta innebär i princip att du kan ta 100% pension och samtidigt härja med fas3 och uppbringa ditt aktivitetsstöd som förut,enl kontrakt.



Det ser så ut iaf idag ,men skall kolla lite mer.

(AF informerade mig trots att dom inte är skyldiga att göra det).



Spännande!



(Kanske din reporterkompis kan rota lite?)

2010-10-20 @ 17:56:25
Postat av: Ljuramannen

KalleB: Det sista året, då du har fått pension kan du nog ställa till med en hel del om du bara har fantasi...



Det finns en till poäng i ditt resonemang, nämligen att anordnaren ALLTID får 100% ersättning, dvs 225/dan, oavsett om deltagaren är där eller inte. Trots detta kollar t ex Jobbfabriken närvaron på sina deltagare två gånger om dagen och rapporterar frånvaro till Försäkringskassan. Detta kan jag inte se någon som helst annan anledning till än ren ondska.

2010-10-21 @ 00:39:50
Postat av: KalleB

Håller med.



Dagens kontakt gav följande:



Först förnekande,sedan erkännande att frågan varit uppe och hänvisning till FL i Östersund. (För svaret finns inte).



Min kommentar blev naturligt nog:



Ni myndigheter kan slåss om vad ni vill men jag vill ha skriftligt svar inom en vecka.



Hon lovade undersöka.



Frågan var:



Kan jag fortsätta med fas3 ersättning enl AF beslut ett år till som AF informerat mig om eller kolliderar detta med ev pensionsreglementen.



Det rör sig om ca 12000 pengar brutto.

2010-10-21 @ 10:27:52
Postat av: KalleB

120000

2010-10-21 @ 10:29:01
Postat av: Ljuramannen

KalleB: Ska bli intressant att se vad du får för svar. Om du får svar... Lägg gärna ut det här om det blir något!

2010-10-21 @ 11:06:54
Postat av: KalleB

LM:



Självklart!



Kommentar till "Kan inte förstå":



Fas3 är "frivilligt". Du kan ställa dig utanför om du vill.Då får du 0.0 i aktivitetsstöd.



I praktiska termer blir det socialen nästa efter fattiggörandeprocessen är klar,dvs du får inte äga ngt alls.

"Försörjningsstöd" från kommunen är nästan ännu mer förnedrande än fas3. Vissa människor tvingas ut till samma ställen som fastreor för att dom skall få en del av sitt stöd.



.

2010-10-21 @ 12:40:06
Postat av: KalleB

Eftersom jag ändå är stridslysten så kan ju följande illustrera myndigheters oenigheter i en mig nära stående kommun:



Kommunen anställer ett antal socialfall typ alkisar i x månader och dom skrivs in i kommunalfacket direkt.

X månader senare får dom sparken och vips har dom a-kassa och sedermera aktivitetsstöd.

Kommunen slapp utgiften.



Jag har inga moraliska aspekter på detta men det illustrerar iaf spelet som pågår ovanför våra huvuden.



Tror jag skall bli SocialTaliban!



2010-10-21 @ 13:02:46
Postat av: KalleB

Dagens samtal:



Med samma som igår.



(Man kan numera välja om man vill prata med samma)



Blånekande.



Bad om att få prata med en annan.

Visst.



En något snipig men korrekt madam informerade om att dom skiter i var mina övriga pengar kommer ifrån. Jobb eller aktivitetsstöd vaba?



Skicka mig skriftligt sa jag. Visst sa hon.



Så dubbla gager i ett år hägrar.. ;)



Men något jävulskap hittar dom väl på.



Vad vi lär av detta: Tro inte på den jävla klerken du skickas till i början!

2010-10-22 @ 14:52:35
Postat av: KalleB

Trodde jag skrev i förmiddags men det försvann viss ut i rymden.



iaf



Alla hänvisar till varandra... status nu är att P-myndigheten lägger sig inte i och AF har ju redan meddelat fakta. Återstår FK.

Begärt skriftligt från PM och så meddelar jag AF att som sagt lagt kort ligger.

Jag skiter i FK.

2010-10-22 @ 17:19:04
Postat av: KalleB

Dagens äventyr:



Ringt AF och sagt jatack till fortsatt placering och ersättning.

Trodde madamen skulle bryta ihop. GÖR EN ANTECKNING!,sa jag.



Ringde a-kassan,som faktiskt helt automatiskt beviljat mitt utträde. Vad gäller. Vet inte. "expert" ringer imorgon.



Pensionsmyndighetstantan,den trevlige,ringde och sa att det blir nog avdrag om det nu skulle vara så och rekommenderade kontakt med FK men jag sa att FK är er hejduk ,inte minn. Hon skulle kolla lite till...faktum är hon ringde en gång till.."superexperten" ringer i morgon...



Man har så roligt man gör sig!



God dag yxskaft....det finns iaf fler i samma situation,framkomm. ;)

2010-10-25 @ 15:49:51
Postat av: KalleB

Grande finale:



A-kassan ringde...vi struntar i vem som betalar dig pengar. Tack sa jag.



"superexperten" ringde...från FK minsann.Supertrevlig.



Visst kan det gå...om du tar halv pension och stoppar ev kollektiva pensioner.

Efter lite resonerande kom vi fram till att jag kunde ev. få ut ca 100 SEK per månad extra före skatt under förutsättningarna jag skissat ovan.(+ halv ålderspension).



Ja ja,det var roligt så länge det varade.



(AF var inte snälla,dom ville bara slippa en stämning...)



Littorin hade minsann inga problem...



;)

2010-10-26 @ 15:18:51
Postat av: Tomas Karlsson

Tycker du ska lägga ned din blogg och lägga tiden på partipolitik istället. Om alla har varsin blogg hinner ingen varken läsa andras eller engagera sig. Du kan blogga tills du kräks men vem bryr sig om det i riksdagen???

2010-10-29 @ 23:32:53
Postat av: Ljuramannen

Tomas: Är du här nu? Varför inte på partilokalen? Under de senaste månaderna har jag sett minst 100 kommentarer från dig på facebook där du angriper minst 100 olika personer med samma argument. Hur hinner du?

2010-10-31 @ 18:23:47
Postat av: Donald Duck

Lite "trevligt" mysprat..lyssna innan det försvinner!



http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=104&grupp=12692



AF har dessutom börjat jaga fastreor med olika nya hot kommer till mina öron.....

2010-11-01 @ 13:08:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0