Tillståndet i nationen en vanlig, snöig, onsdag

Idag är jag trött. Det snöar och snöar. En promenad från Ljura till centrala Norrköping och tillbaka var alldeles för mycket för en man som på en välrenommerad hemsida anger att hans mål i livet är att vistas utomhus en halvtimme om dagen. Den halvtimmen slogs med råge i snömodden som fastnade under skorna. Därför orkar jag inte mässa, predika eller slå näven i tangentbordet idag. Jag nöjer mig med att konstatera några saker.

 

Kronofogdemyndigheten släppte en rapport om sms-lån idag. Den här. Under 2009 fick Kronofogden nämligen in över 46 000 ansökningar om betalningsföreläggande för obetalda SMS-lån. Frågan är, hur lönsam är den branschen egentligen? Ganska, skulle jag tro, för det finns ju trots allt idioter som försöker betala tillbaka ockerräntorna på ibland över 2000%. Om dom nu skulle vara så dumma så dom gav mig lån skulle jag väl kunna tänka mig en femtusing som jag naturligtvis inte ens skulle försöka betala tillbaka. Då kanske jag äntligen skulle komma upp i dom summorna där skuldsanering skulle vara ett måste för både samhälle och mig själv. Haltar logiken? Ja. Men det gör hela idén med vårt nuvarande penningsystem också.

 

Radioprogrammet Plånboken i P1 gjorde ett reportage med en Kronofogde samt Ulrika Ring, känd onsdagsbloggare. (Jadå Ulrika, mycket annat också, lugna ner dej nu och låt mej tala till punkt!)

 

Ulrika gjorde bra ifrån sig, så även Kronofogdemannen. Reportern Micha Arlt skrev jag ett dumt brev till igår och tyckte att man kunde prata om riktiga gäldenärer och inte dessa lyxfällelånare, och det kan jag ju kosta på mig att skämmas för. Men bara lite. För jag tycker fortfarande att det görs alldeles för mycket reportage av denna typ, ingen pratar om de verkliga orsakerna till skuldsättning. Dock berördes även detta, denna gång var inte fokus på lyxkonsumtion utan på folks verkliga behov. Ett bra reportage då radio är som bäst. Det hör man här, hela programmet, inslaget kommer efter ca 41 minuter.

 

Och så har det ju startats en insamling också: En av våra onsdagsbloggande vänner, inspirera, har skrivit uppropet Femtiotusen röster. Skriv på och sprid vidare! 
  

Och på köpet vaknade jag till lokaltidningarna, började idag med NT. På debattsidan skriver Kristdemokraten Yvonne Andersson under rubriken ”Mjuka upp skuldsaneringslagen” en hel del vettiga saker. Hon jämför med bl a Finland där man har en absolut preskriptionstid för skulder och drar fram förlusterna med överskuldsättning. ”Överskuldsättningen beräknas kosta, bortsett från det personliga lidandet, mellan 30 och 50 miljarder kronor i bland annat ökade sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. På grund av sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa eller konkurs hamnar många människor i en skuldfälla som det kan vara svårt att ta sig ur .”

 

Äntligen! En politiker som säger detta!

 

Med tanke på Göran Hägglunds personliga brev tidigare i veckan och nu Yvonne Anderssons inlägg börjar Ljuramannen vackla i tron. Ska man behöva bli Kristdemokrat på gamla dar? Hittills de enda som har skrivit om skuldsättning detta valår.

 

Vi får sluta rapporterandet med något som direkt inte har med skulder att göra men kanske en och en annan makthavares skuldkänslor. NT rapporterar om spritnotorna i Norrköpings hamn, något Folkbladet har granskat mer ingående, men som hamnens vd, Bengt-Erik Bengtsson nu anser vara löjeväckande. Han jämför bland annat spritnotorna med snöröjningen.

 

Jag håller med. Jag tycker inte heller att 44 000:- är mycket pengar. Inte när det handlar om sprit. Den summan har jag själv med all säkerhet druckit till frukost under min mest aktiva tid. Och det går ju inte att göra affärer utan sprit! Snöröjningen däremot skulle man faktiskt kunna slopa helt och köpa ännu mera sprit för pengarna, snön smälter ju bort ändå förr eller senare.

 

Jag tycker att Bengt -Erik ska ta denna struntsumma på 44 000:- varje fredag och bjuda alla stuvare, lastare och andra hamnarbetare på en rejäl rackabajsarmiddag efter jobbet. Eller varför inte även under jobbet? Går det inte att göra affärer utan brännvin går det rimligtvis inte att lasta båtar heller utan en liten jävel i västen. Fan va båtar vi skulle både lasta och lossa och köra i kaj! Med mössan käckt på svaj.

 

Så. Då var det rapporterat. Inget mässande den här gången. Eller? Andra som också har något att rapportera i sedvanlig onsdagsanda är:

 

insolvenssthlm.blogspot.com
superskuldsatt.blogspot.com
resurspank.blogspot.com
obestand.blogg.se
metrobloggen.se/villerider
blogg.aftonbladet.se/18750
ljuramannen.blogg.se
affesblogg.blogspot.com
systemsnyltarna.blogspot.com
dwights13.blogspot.com
inspirera-inspirera.blogspot.com
fonzie.bloggspace.se
johnnyrockersblogg.blogspot.com
autodidact.blogg.se


 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

 Dela

Kommentarer
Postat av: Inspirera

Inget mässande menså många klokheter och som alltid med din fantastiska ironi och humor placerar du ett leende i mitt ansikte, något jag behövde idag, då jag tyckte mina motgångar var större än något annat. Namnlistan ökar på så sakta och vi får se om jag kan få en date med de folkvalda, jag har fått respons så jag vill inte se det som omöjligt. ;)

2010-02-03 @ 22:58:06
URL: http://inspirera-inspirera.blogspot.com
Postat av: Mannan

Jaha, det snöar hos dig också? Kan rapportera från min ände av landet att den där jädra geggan på marken är ganska blöt nu, så man blir nästan tacksam om det fryser lite och blir travbart igen.



Radioinslaget var verkligen värt att lyssna på, jag hittade länken på Dwights blogg. Ulrika gjorde en stark insats, och Kronofogden lät riktigt insatt. Bra, bra, bra! Ner med tv3, länge leve Sveriges Radio!!!

2010-02-03 @ 23:20:58
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Robert

Det verkar inte bättre än att det blir en Kristdemokrat av mig med, de har uttalat en hel del klokhet i frågan kring överskuldsättning. Dessutom tror jag att de är ärliga i sin ambition.



Robert

2010-02-04 @ 12:12:43
Postat av: Ulrika Ring

Jag är alltid lugn. Lugn som en filbunke. Aldrig upprörd, indignerad, utagerande.. utan filbunke är mitt andranamn! :)



//U

2010-02-04 @ 20:39:39
URL: http://insolvenssthlm.blogspot.com
Postat av: John

Blir intressant och se hur SMSlån ser ut i framtiden.



Det har ju varit en del ändringar nu på senaste tiden.

2010-04-30 @ 20:45:00
URL: http://www.akutfinans.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0